CPU کامپیوتر تا چه حد می تواند داغ شود؟

به گزارش اوربیتال نور، دمای CPU کامپیوتر معمولا همواره بالاتر از انتظار بیشتر کاربران است. در گذشته، دمای 70 درجه سانتی گراد ممکن بود زنگ خطر را در فکر شما و داخل کیس کامپیوتر به صدا درآورد. اما پردازنده های مدرن برای کار با حداکثر توان حرارتی خود در هنگام انجام امور سنگین طراحی شده اند و می توانند برای مدت زمان طولانی بدون هیچ مسئله ای در این دما به فعالیت خود ادامه دهند.

CPU کامپیوتر تا چه حد می تواند داغ شود؟

این بدان معنا نیست که شما می خواهید پردازنده خود را همیشه در بالاترین دمای ممکن نگه دارید و قطعا مزیت هایی برای خنک تر نگه داشتن پردازنده نسبت به حدبیشتر تحمل آن وجود دارد. اما برای دستیابی به این هدف، باید بدانید که پردازنده شما تا چه دمایی می تواند کار کند و نهایتا، دمای بیش از حد برای پردازنده شما چقدر است. اگر در پی خرید پردازنده هستید، بهتر است این مطلب را از دست ندهید.

حدبیشتر تحمل CPU کامپیوتر

در حالی که نمی توانیم لیست کاملی از تمام پردازنده ها و حدبیشتر دمای آنها ارائه دهیم، خبر خوب این است که نیازی به این کار نیست. هر دو شرکت AMD و Intel حدبیشتر دمای ایمن پردازنده های خود را در وب سایت هایشان منتشر می نمایند، بنابراین می توانیم به چند نمونه نگاه کنیم و اگر CPU شما در این لیست قرار نداشت، به راحتی می توانید خودتان آن را جستجو کنید.

پردازنده Core i9-14900K شرکت اینتل، پرچمدار فعلی آن ها است و به گونه ای طراحی شده که در دماهای بالا کار کند. حدبیشتر توان مصرف آن حین فشار سنگین، بیش از 250 وات است. ا مراجعه به صفحه رسمی این محصول، می بینیم که حدبیشتر دمای کاری روی 100 درجه سانتی گراد تنظیم شده است. این مقدار بر اساس قرائت حسگر دما است و اینتل اشاره می کند که ممکن است برای مدت زمان بسیار کوتاهی از این مقدار عبور کند، اما به طور کلی 100 درجه، حدبیشتر دمای مجاز برای این CPU است.

در واقع، این دما برای بیشتر پردازنده های مدرن اینتل صدق می کند. با نگاهی به یک پردازنده بسیار کم مصرف تر، یعنی Core i3-12100 که توان حرارتی طراحی (TDP) آن تنها 60 وات است، می بینیم که حدبیشتر دمای کاری آن نیز 100 درجه است؛ هرچند حتی با یک خنک نماینده معمولی، بعید است به چنین دمایی برسد. در مورد AMD، حدبیشتر دمای ایمن تقریباً مشابه است. پرچمدار 16 هسته ای آن ها، یعنی Ryzen 9 7950X، دارای حدبیشتر دمای ایمن 95 درجه است. مدل کم مصرف تر Core i5 7600X نیز حدبیشتر دمای کاری 95 درجه دارد.

با این حال، باید به این نکته توجه کرد که پردازنده های خاص X3D شرکت AMD نمی توانند گرمای زیادی را تحمل نمایند. 7800X3D که در زمان نگارش این متن بهترین پردازنده گیمینگ دنیا محسوب می شود، حدبیشتر دمای 89 درجه را می تواند تحمل کند. بنابراین، صرف نظر از اینکه از یکی از بهترین خنک نماینده ها یا خنک نماینده پیش فرض همراه با پردازنده استفاده می کنید، حتی اگر پردازنده شما در هنگام فشار زیاد به دمای نزدیک 100 درجه برسد، مسئله ای نخواهد داشت.

چه دمایی برای CPU کامپیوتر ایده آل است؟

به دلیل اینکه پردازنده اینتل شما می تواند تا دمای 100 درجه سانتیگراد یا پردازنده AMD شما تا 95 درجه کار کند، به این معنا نیست که این دما ایده آل است. البته اگر دما با دقت کنترل شود و مسئله ای با رسیدن پردازنده به حدبیشتر دمای مجاز آن ندارید، رسیدن به چنین دمایی لزوما مشکل ساز نیست. اگر پردازنده شما بیش از حد داغ شود، به طور اتوماتیک عملکرد خود را کاهش می دهد تا از آسیب به خود یا سایر قطعات جلوگیری کند.

با این حال، اگر در پی به حدبیشتر رساندن عملکرد، پایین نگه داشتن سطح صدا، افزایش طول عمر سخت افزار و کاهش قبض انرژی هستید، قطعاً باید از اجرای مداوم پردازنده در حدبیشتر دمای آن اجتناب کنید. چنین دماهای بالایی تنها باید زمانی مشاهده شوند که پردازنده را به شدت تحت فشار قرار می دهید. اگر در شرایطی که پردازنده کار خاصی انجام نمی دهد با دماهای بالایی روبرو می شوید، ممکن است نیاز به تمیز کردن داخل کیس کامپیوتر یا تعویض خنک نماینده داشته باشید.

اگر پردازنده شما به طور مرتب به محدودیت های حرارتی خود برسد، شاهد افت عملکرد نیز خواهید بود. در دماهای بالا، خنک نماینده و فن های سیستم احتمالا با بیشترین سرعت خود کار می نمایند که منجر به صدای ناخوشایند زیادی می شود. همچنین اگر اجزای کامپیوتر به طور مداوم داغ کار نمایند، به جای اینکه در دماهای قابل مدیریت تری فعالیت نمایند، عمر کوتاه تری خواهند داشت.

با در نظر گرفتن تمام این موارد، خنک نگه داشتن پردازنده به مقدار ای که به طور مکرر به حدبیشتر دمای مجاز خود نرسد، بسیار باارزش است. عدد جادویی ای برای دمای ایده آل پردازنده وجود ندارد، اما اگر خنک نماینده مناسبی داشته باشید، بیشتر پردازنده های مدرن نباید در طول انجام کارهای سنگین و معمولی، دمایی به مراتب بالاتر از 80 درجه داشته باشند.

برخی از پردازنده ها مانند مدل های 13900K و 14900K صرف نظر از نوع خنک نماینده ای که دارید، به سختی خنک می شوند. اینجاست که Undervolting (کاهش ولتاژ) و Underclocking (کاهش فرکانس) می توانند نقش مهمی ایفا نمایند.

منبع: Digital Trends

منبع: دیجیکالا مگ

به "CPU کامپیوتر تا چه حد می تواند داغ شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "CPU کامپیوتر تا چه حد می تواند داغ شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید