رعایت نکات مهم برای بازگشت به مدرسه حضوری و آنلاین

به گزارش اوربیتال نور، حفظ سلامت خانواده ها و جلوگیری از شیوع بیماری کووید در تقریباً دو سال اخیر موجب شد تا مدارس شیوه جدیدی را برای تدریس انتخاب نمایند. مدرسه رفتن در دوران کرونا معنا و مفهوم جدیدی به خود گرفت. زمزمه آغاز سال تحصیلی و شور و اشتیاق دانش آموزان تنها از پشت کامپیوتر و گوشی های همراه قابل شنیدن شد و دیگر خبری از کلاس های درس و دویدن بچه ها در مدرسه نبود. در این شرایط آموزش غیر حضوری و آنلاین دروس تحولی گسترده در سیستم آموزشی ایجاد کرد. اما سال جاری بازگشت دوباره به مدرسه چگونه خواهد بود؟ والدین و دانش آموزان باید چه نکاتی را برای آموزش حضوری و غیرحضوری رعایت نمایند؟ در این مقاله از مجله خبرنگاران قصد داریم به نکات مهم و ضروری در خصوص بازگشت به مدرسه در دوران کرونا بپردازیم.

رعایت نکات مهم برای بازگشت به مدرسه حضوری و آنلاین

بازگشت به مدرسه به صورت آنلاین

بعد از شروع قرنطینه در تمام جهان، به منظور جلوگیری از انتشار ویروس، مدارس به صورت غیر حضوری درآمدند. این موضوع موجب ایجاد تحولاتی اساسی در سیستم آموزشی شد. دانش آموزان باید هر روز صبح به صورت آنلاین به دروسی که به وسیله دبیران ارائه می شد، گوش می دادند و تکالیف خود را به صورت غیر حضوری برای معلمان خود ارسال می کردند. تعامل و ارتباط تنها به وسیله گوشی های هوشمند انجام می شد و دیگر خبری از همهمه های داخل کلاس نبود. در این شرایط حمایت والدین از دانش آموزان و صبر و شکیبایی دبیران در آموزش نقش مهمی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشت.

شاید تا قبل از تعطیلی مدارس خیلی از دانش آموزان گوشی همراه نداشتند. شاید هم از آن تنها برای بازی استفاده می کردند. اما با آنلاین شدن کلاس ها دسترسی همه دانش آموزان به این گوشی ها فراهم شد. و این موضوع موجب می شد تا هر از چند گاهی دانش آموزان حین درس به سمت بازی و کارهای جانبی کشیده شوند. از همین رو پرسش و پاسخ های یک باره و صدا زدن نام دانش آموزان در حال تدریس آنلاین روشی بود که خیلی از دبیران برای افزایش تمرکز دانش آموزان و جلوگیری از حواس پرتی های احتمالی به کار می بردند. از طرفی آموزش آنلاین احتیاج به تکرار و تمرکز بیشتری نسبت به کلاس های درس دارد که این موضوع هم احتیاجمند یاری والدین و هم کوشش بیشتر معلمان است.

نکاتی که والدین باید در خصوص بازگشت به مدرسه بدانند

صرف نظر از این که سال جاری مدارس به صورت حضوری برگزار گردد یا آنلاین، ضروری است والدین با رعایت بعضی نکات به دانش آموزان در بازگشت به مدرسه یاری نمایند تا این دوران را بهتر پشت سر بگذارند.

بیشتر بخوانید راهنمای خرید تبلت دانش آموزی

فراهم کردن تغذیه مفید برای دانش آموزان

به اسم والدین باید اغذیه مفید و انرژی بخش برای دانش آموزان فراهم کنید. مصرف تنقلات پر کالری و بی ارزش نه تنها فایده ای برای افزایش تمرکز دانش آموزان ندارد، بلکه موجب ایجاد چاقی و بروز مشکلاتی جدی در دوران کووید می گردد. سعی کنید برای اغذیه دانش آموزان از میان وعده های مفید بهره ببرید. توجه داشته باشید که دانش آموزان باید هر 1/5 تا 2 ساعت از یک میان وعده سالم استفاده نمایند تا در یادگیری افت نداشته باشند.

این کار به بدن یاری می نماید تا انرژی مورد احتیاج برای یادگیری دروس را تأمین کند. بهتر است در کنار تغذیه عظیم با تشویق فرزند محصل خود به داشتن فعالیت بدنی در خانه و انجام ورزش های خانگی از چاقی و اضافه وزن او جلوگیری کنید. در ادامه به بعضی از برترین میان وعده هایی که می توانید برای دانش آموزان فراهم کنید، اشاره شده است.

  • آماده کردن لقمه های نان و پنیر و گردو، عسل، مربا، حلوا شکری، کره بادام زمینی یا ارده
  • استفاده از مغز بادام، فندق، گردو، پسته و کشمش از کیک و بیسکویت در کنار شیر و آبمیوه بهره ببرید.
  • استفاده از غذاهای سبک متشکل از گوشت قرمز، مرغ و ماهی
  • استفاده از تخم مرغ پخته و حبوبات
  • آماده کردن میوه های خرد شده و سبزیجات سالم
  • استفاده از خرما و میوه های خشک و مغزهای تخمه و آجیل

بیشتر بخوانید: طرز تهیه 3 میان وعده سالم برای دانش آموزان

تشویق دانش آموزان به یادگیری دروس

شاید در آموزش آنلاین نقش والدین در یادگیری و تشویق دانش آموزان بیشتر پیش مؤثر شد. از آن جایی که دبیران دیگر دسترسی کاملی به دانش آموزان ندارند، بنابراین ایجاد انگیزه و تشویق به درس خواندن به وسیله والدین می تواند به دانش آموزان یاری کند که در این دوران پیشرفت درسی بهتری را تجربه نمایند. با نزدیک شدن به روزهای مهر و بازگشت به مدرسه در کرونا سعی کنید انگیزه بیشتری به فرزندتان بدهید و از او بخواهید سال جاری بیشتر از همواره برای یادگیری دروس کوشش کند.

بیشتر بخوانید نکات مهم آماده کردن بچه ها برای حضور در مدرسه

فراهم کردن فضای مناسب برای آموزش آنلاین

بهتر است بدانید که فرزند شما برای آموزش آنلاین باید شرایط مناسبی داشته باشد. بهتر است در زمان کلاس های آنلاین حتماً یکی از اتاق ها را برای او آماده کنید. در طول تدریس دبیر هر ایجاد سر و صدای اضافی و حواس پرتی برای دانش آموز پرهیز کنید.

داشتن برنامه منظم برای خواب و بیداری دانش آموز

درست مثل زمانی که فرزند شما به صورت حضوری به مدرسه می رود، باید با بازگشت به مدرسه به صورت غیر حضوری هم برنامه معینی برای خواب و بیداری داشته باشد. از همین رو بهتر است هر شب ساعت خاصی را برای خواب معین کنید و صبح ها هم از یک ساعت زنگ دار برای بیدار کردن دانش آموز یاری بگیرید.

بیشتر بخوانید: معایب و مزایای آموزش آنلاین برای بچه ها

تفهیم دانش آموز به رعایت نکات ایمنی با حفظ آرامش

قرار نیست به طور مدام به فرزندتان استرس وارد کنید و به او بگویید که چه کاری انجام دهد. شما می توانید با تفهیم درست او به اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی در مدرسه به او بفهمانید که این موضوع چقدر در سلامت کل خانواده اهمیت دارد. سعی کنید در صورت حضوری شدن کلاس ها فرزندتان را به حفظ آرامش برای کاهش اضطراب و استرس ناشی از بیماری کرونا دعوت کنید و از او بخواهید تا به نکات بهداشتی بیشتر از همواره اهمیت دهد. به کودک خود آموزش بدهید که به صورت صحیح و به مدت 20 ثانیه با آب و صابون دست های خود را بشوید. برای مواقعی هم صابون در دسترس نبود حتما از ژل و الکل ضدعفونی نماینده استاندارد در کیف مدرسه او بگذارید.

آیا سال جاری مدارس حضوری برگزار خواهند شد؟

در خصوص حضوری شدن مدارس کشور هنوز شبهاتی وجود دارد. بعضی رسانه های اعلام نموده اند که در صورت فراهم شدن شرایط و واکسیناسیون کامل بعضی از گروه های سنی ممکن است مدارس بعد از چند ماه اول سال حضوری شوند. بعضی اظهارات هم نشان می دهد که مدارس ممکن است به صورت نیمه حضوری درآیند. به طوری که دانش آموزان تنها چند روز در هفته و آن هم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در مدرسه حضور پیدا نمایند. به هر حال هنوز نمی توان به قطعیت اعلام نمود که مدارس در سال تحصیلی 1400-1401 چگونه برگزار می شوند و به هر حال در صورت نیمه حضوری شدن مدارس هم بازگشت به مدرسه در کرونا تنها با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری امکانپذیر خواهد بود.

نکاتی در خصوص امنیت دانش آموزان برای حضور فیزیکی در مدارس

هر چند که هنوز تصمیم گیری های لازم در خصوص زمان بازگشت به مدرسه در کرونا معین نیست، اما به هر حال آشنا بودن با نکاتی در زمینه حفظ امنیت دانش آموزان با حضور در مدرسه برای والدین و فرزندان آن ها اهمیت زیادی دارد.

  • رعایت کامل پروتکل های بهداشتی به وسیله دانش آموزان و کادر مدرسه
  • رعایت فاصله مناسب دانش آموزان با هم در کلاس و زنگ سرگرمی
  • تقسیم کردن کلاس ها و کاهش تعداد دانش آموزان در کلاس های درس
  • گوشزد کردن رعایت نکات بهداشتی به صورت مکرر در مدارس
  • فراهم کردن لوازم و امکانات بهداشتی برای دانش آموزان
  • برگزاری کلاس ها در فضای باز و یا با درب و پنجره های باز
  • تقسیم کردن زنگ های سرگرمی به چند قسمت مجزا برای جلوگیری از شلوغی
  • قرنطینه فوری دانش آموزان مشکوک به کرونا از سایرین و فرستادن برای آزمایش های لازم
  • چک کردن دمای بدن دانش آموزان و شرایط آن ها هر روز قبل از ورود به مدرسه

جمع بندی نهایی

اگر از دانش آموزان بپرسید شاید 90 درصد آن ها از حضور مداوم در خانه خسته شده اند و تکرار می نمایند که دوست دارم به مدرسه برگردم… اما تا فراهم نشدن کامل زیرساخت های لازم برای حضور در کلاس ها این شرایط مدارس به همین صورت ادامه خواهد داشت. امید است تا با به کار بردن ترفندهای جالب برای مدرسه تازه آنلاین در کنار کلاس های حضوری، تحصیل دانش آموزان هر ساله مؤثرتر و دلچسب تر از گذشته گردد و شرایطی فراهم گردد تا همه به راحتی بتوانند باری دیگر در کلاس های درس حاضر شوند.

منابع: ، ، ،

نوشته های مرتبط

7 روش موثر در برنامه ریزی و مدیریت زمان برای مادران شاغل و خانه دار

فواید بازی با بچه ها خردسال و تاثیر آن بر رشد و یادگیری آن ها

مزایا و معایب شاغل بودن مادر به بهانه روز جهانی والدین شاغل

آماده کردن کودک برای ورود به مدرسه و شروع سال تحصیلی تازه

منبع: افق کوروش

به "رعایت نکات مهم برای بازگشت به مدرسه حضوری و آنلاین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رعایت نکات مهم برای بازگشت به مدرسه حضوری و آنلاین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید