نکاتی طلایی شروع غذای کمکی نوزاد

به گزارش اوربیتال نور، آیا نگران اشتباه در مورد زمان و چگونگی شروع غذای جامد برای کودک خود هستید؟ در اینجا یک راهنمای کامل برای شروع غذای جامد برای نوزاد تهیه کرده ایم که تحت نظر متخصصین اطفال نوشته شده.

نکاتی طلایی شروع غذای کمکی نوزاد

به گزارش اوربیتال نور به نقل از نی نی بان ، آیا بچه ها با دستورالعمل ها و شیوه های اعمالی شما راحت نیستند؟ یکی از مفید ترین و مهمترین فصل ها در زندگی نامه کودک شما بخش همین بخش است یعنی چه چیزی برای تغذیه کودک مناسب است؟ . در ابتدای این فصل، سؤال های تنش زای زیادی وجود دارد، از جمله: آیا او به اندازه کافی غذا می خورد؟ آیا بیش از حد می خورد؟ و … . به علاوه، اینکه شما گزینه های زیادی دارید خودش استرس بیشتری را برای تصمیم گیری درباره تغذیه درست کودک ایجاد می کند. در اینجا یک راهنمای آسان و جامع در مورد تغذیه کودک و غذای جامد برایتان آماده کرده ایم.

تولد تا 6 ماهگی، فقط نوشیدن

در 4 تا 6 ماه اول زندگی کودک، تنها تغذیه ای که او نیاز دارد شیر مادر یا شیر خشک است. در طی ماه اول یا کمی بیشتر، نوزاد فقط باید بر اساس تقاضای خودش شیر بخورد. این بدین معنی است که به جای تلاش برای اعمال یک برنامه تغذیه ای، بهتر است هر زمان که او گرسنه می شود، او را تغذیه کنید. ممکن است درخواست بعدی او یک ساعت پس از آخرین تغذیه اش شروع شود و یا سه ساعت طول بکشد، زیرا در طول این روزها و هفته های ابتدایی، فرایند احساس گرسنگی او تنظیم نشده و تابع برنامه مشخصی نیست. اگر نشانه های گرسنگی مانند درآوردن زبان، خوردن لب، چرخش سر و دنبال چیزی گشتن و یا مکیدن انگشتان و دستها را قبل از شروع گرسنگی تشخیص دهید، تغذیه او برایتان خیلی راحت تر می شود.

نوزادان که با شیر خشک تغذیه می شوند، به طور متوسط در طول ماه اول، 0.5 تا 0.8 لیتر شیر خشک در روز نیاز دارند. محاسبه حجم تغذیه با شیر مادر به وضوح دشوارتر است، اما به طور کلی، نوزادان حداقل به مدت 15 تا 20 دقیقه در هر بار تغذیه می کنند و 170 تا 220 میلی لیتر شیر مادر دریافت می کنند. تا زمانی که کودک شما 4 ماهه شود، این مقدار بسته به مزاج کودک روزانه به 0.7 تا 1.2 لیتر در روز می رسد. بنابراین جای تعجب نیست که نوزادان در طی این ماه ها نسبت به هر زمان دیگری در زندگی خود سریعتر رشد می کنند!

4 تا 6 ماهگی، کمی گسترده تر با غذای جامد

اگر چه بخش بچه ها در آکادمی تغذیه آمریکا، برای شش ماه اول تغذیه انحصاری شیر مادر را توصیه می کند و کافی می داند، اما بخش کمیته تغذیه ای آن می گوید که مواد جامد را می توان بین 4 تا 6 ماه نیز معرفی کرد. با این حال، جامدات را به هیچ وجه قبل از این سن معرفی نکنید. دکتر به شما کمک خواهد کرد که دقیقاً مشخص کنید که آیا کودک شما برای غذا خوردن آماده است یا خیر. او باید بتواند سر و گردن خود را به خوبی کنترل کرده و زمانی که سیر شد نشانه هایش را بروز دهد، مثلاً سر خود را از شما یا شیشه بچرخاند و همچنین به غذاهای جامد علاقه نشان دهد. هر کودک با دیگری متفاوت است، بنابراین نگران نباشید اگر کودک 4 ماهه شما هنوز فقط شیر مادر یا شیر خشک را بخواهد.غذای کمکی نوزاد 5 ماهه کاملا انتخابی است و بیشتر نوزادان در 5 تا 6 ماهگی آماده می شوند.

اگر طرفدار رویکرد سنتی استفاده از قاشق بوده و مخالف تئوری دادن بلافاصله غذاهای انگشتی به کودک هستید، از پوره میوه یا سبزیجات یا سرلاک غلات تازه نوزاد شروع کنید. اطفال خود را روی یک صندلی ساده یا صندلی غذا نشانده و دو بار در روز با استفاده از یک قاشق چایخوری یا سوپخوری به او غذا بدهید. اگر چه شما ممکن است از والدین دیگری که سرلاک را نیز در بطری به کودکشان می دهند چیزهایی شنیده باشید، اما ما از نوزادان می خواهیم که غذا را بخورند، نه اینکه آن را بنوشند. این یک پیشرفت تکاملی برای یک کودک محسوب می شود که یاد بگیرد تا عضلات حرکتی دهان خود را کنترل کند و با قاشق غذا بخورد. نگران نباشید اگر طی 10 بار اول همه چیز را روی چانه اش می ریزد، در نهایت او کارش را خواهد آموخت.

این اغلب مفید است که در ابتدا و انتهای تغذیه کودک با غذای جامد، به او کمی شیر بدهید. اینگونه او وارد فرایند ای می شود که ابتدا و انتهایش برایش چیزی آشناست. اگر کمی شیر به او بدهید، او دیگر گرسنه نیست، اما هنوز هم برای مواد جامد اشتیاق دارد. سپس در انتها تا زمانی که به نظر برسد سیر شده است، مجدداً به او شیر بدهید. وقتی کودک به غذا خوردن با قاشق کمی بیشتر عادت کرد، می توانید وعده شروع با شیر را که به منظور تحریک اشتهای او بود قطع کنید، اما در این مرحله بهتر است وعده انتهایی شیر را که به منظور سیر شدنش می دادید، کماکان ادامه دهید.

سبزیجات، میوه، ماهی و گوشت

ترتیب خاصی برای معرفی غذا به نوزاد وجود ندارد. فقط دو تا سه روز برای معرفی غذاهای جدید منتظر بمانید. به این ترتیب، اگر کودک شما حساسیت و یا ناراحتی معده پیدا کند، می توانید علت را دقیقاً مشخص کنید. این علائم ممکن است فقط شامل حساسیت یا عدم تحمل موقت باشند، که قبل از دادن مجدد آن غذا باید با دکتر خود مشورت کنید.

تعجب نکنید که در ابتدا کودک شما دارای ترجیحاتی خاص یا ناسازگاری باشد. این بسیار طبیعی است، اما برای ایجاد یک رژیم غذایی سالم، همچنان غذاهایی را ارائه دهید که سالم به نظر می رسند، حتی اگر با مقاومت سخت کودک روبرو شدید. شما متوجه خواهید شد که گاهی باید 15 تا 20 بار غذا را به او بدهید تا کودک شما آن را دوست داشته باشد یا حتی آن را امتحان کند. پس باید صبور باشید!

حتی پس از شروع مواد جامد، نوزادان بین 4 تا 6 ماهه هنوز به 0.7 تا 1.2 لیتر شیر خشک در روز نیاز دارند (این شامل مقدار شیری که شما با غلات کودک مخلوط می کنید نیز می شود) و یا 5 تا 6 وعده شیر مادر در روز (که طبیعتاً این مقدار شامل شیری که شما با غلات کودک مخلوط می کنید نمی شود).

6 تا 9 ماهگی، رشد بیشتر

بین 6 تا 9 ماهگی و هنگامی که بچه شما به خوردن غذای جامد خرد شده تسلط پیدا کرده است، می توانید مواد غذایی حجیم تری از جمله گوشت خالص را امتحان کنید که منبع خوبی از پروتئین و آهن است. با 2 تا 4 قاشق غذاخوری از گوشت در هر وعده و 1 تا 2 وعده در روز شروع کنید. همان قوانینی که شما برای دادن غذاهای جدید قبلی استفاده می کردید، الان نیز پابرجاست، غذاها را به تدریج و یکی یکی معرفی کنید.

اگر تا کنون این کار را انجام نداده اید، در این زمان، کودک شما آماده است تا برخی از غذاهای انگشتی را شروع کند. با بیسکویت های بچه، نانهای تست و کراکرها شروع کنید. میوه های خمیر شکل و نرمی مانند آووکادو و موز نیز سرگرم کننده و خوب هستند. قبل از اینکه او یاد بگیرد چه کاری باید با آن مدل از غذاها انجام دهد، ممکن است در اوایل مجبور شوید به او نشان دهید که چگونه باید هرکدام را در دهان خود قرار دهد.

اما با گذشت زمان، او رشد می کند و مهارت تغذیه را خواهد آموخت. اگر چه بیشتر غذاهای انگشتی به گونه ای ساخته شده اند که به راحتی در دهان او آب و حل می شوند، اما همیشه وقتی که غذاهای انگشتی به کودک می دهید به طور ضمنی مراقبش باشید تا اطمینان حاصل شود که تکه های غذا در گلوی او گیر نکرده و او در معرض خطر خفه شدن قرار نگیرد. توجه کنید که برای خوردن غذاهای انگشتی نیازی به دندان نیست. نوزادان با جویدن غذای جامد به وسیله لثه ها و فک ها نیز می توانند آنها را بخورند.

هنوز به نوزادتان شیر می دهید؟ اگر اینگونه است، عالیست. شما باید 3 تا 5 بار در روز این کار را انجام دهید. اگر شیر خشک به کودک می دهید، 0.7 تا 1.2 لیتر شیر در روز را ادامه دهید. اگر می خواهید یک زندگی کمی راحت تر داشته باشید، اجازه دهید کودک شما سعی کند از یک فنجان کوچک استفاده کند. با حدود 60 تا 90 میلی لیتر آب شروع کنید. اگر اجازه دهید او طرز استفاده از یک فنجان را کشف کند، شش ماه طول خواهد کشید تا بتواند آن را در دست بگیرد، زیرا او باید در 12 ماهگی عادت شیشه را ترک کند.

9 تا 12 ماهگی، چیدن میز برای 3 نفر

تا زمانی که نوزاد شما 9 ماهه است، غذاهای خاص و محدود او به نوعی بخشی تحمیل شده به زندگی شما محسوب می شدند که شما نیز با شگردهای مختلف به کودکتان می دادید. اما اکنون کودک شما به اولین سالگرد تولدش نزدیک می شود و می تواند نحوه خوردن را مانند یک بچه بزرگ یاد بگیرد. بین 9 تا 12 ماهگی، غذاهای خانواده، انتخاب های هیجان انگیزی را به رژیم تغذیه کودک اضافه می کنند. بنابراین اگر شما اشتیاق خاصی برای خوردن او از این غذاها دارید، کم کم می توانید شروع کنید.

از شروع 9 ماهگی و زمانی که کودک شما یاد می گیرد غذای جامد ضخیم تری را بین لثه هایش بگیرد، می توانید پیش بروید و غذاهای سفره خرد و له شده را به او بدهید. سعی کنید از تکه های موز و هلو یا قطعه های هویج پخته شده که یکی از نخستین علایق کودک است، استفاده کنید. آنها برای جویدن کودک راحت و مناسب هستند.

البته چندین نوع غذای جامد وجود دارد که نباید زود معرفی شوند، اما در بیشتر موارد شما می توانید از بودن در کنار او لذت ببرید و اجازه دهید فرزند شما در میز شام به شما بپیوندد. فقط در نظر داشته باشید که به مواد غذایی نوزادان زیاد چاشنی نزنید، هر چند که چاشنی اضافه برای هیچ یک از ما خوب نیست. مقدار زیاد چاشنی می تواند کلیه های کودک را تحریک کند، حتی در دوران شیردهی اگر مادر غذاهای تند بخورد هم این قاعده در مورد کودک برقرار است. اجازه دهید فرزند شما هویج را امتحان کند، این غذای جامد نیازی به چاشنی ندارد.اگر فکر می کنید فرزندتان توان خوردن غذای جامد را دارد، می توانید مواد غذای درسته تری را به کودک بدهید (سالم تر و تکه تکه نشده)، اما بدانید که بسکمک از نوزادان به محض خوردن چنین غذایی شروع به رد کردن غذاهای خرد و له شده می کنند. بنابراین این کار مادامی خوب است که شما این توصیه های روزانه را بتوانید عملی کنید: 2 وعده میوه (3 تا 4 قاشق غذا خوری)؛ 2 تا 3 وعده سبزیجات (3 تا 4 قاشق غذاخوری)؛ 2 وعده گوشت یا پروتئین (3 تا 4 قاشق غذاخوری)؛ 2 تا 3 وعده از دانه مانند غلات (3 تا 4 قاشق غذاخوری)، کراکر یا نان تست و در نهایت 3 تا 4 وعده و در هر بار 170 تا 220 میلی لیتر شیر خشک یا شیر مادر.

12 تا 15 ماهگی، تولدت مبارک!

شما به کودکتان کمک کرده اید تا شمع تولد خود را فوت کند و کیک اولین سال تولدش را ببیند، آن هم شاید در عجیب ترین سال عمرتان که هم خیلی زود و هم خیلی دیر گذشت. هنگامی که نوزادان به یک سالگی می رسند، خوردنشان مانند یک انسان بالغ، یک رویه کاملاً مشخص در ذهنشان دارد که اگر توانش را داشتند، آن را عملی می کردند. بنابراین از این پس باید ساختار اساسی یک تغذیه بالغ مانند صبحانه، ناهار و شام، با دو میان وعده صبح و بعد از ظهر را برایش رعایت کنید. در حال حاضر، آنها نباید خارج از برنامه در طول روز بخورند و بیاشامند. غذای جامد را باید به اندازه نیازشان مصرف کنند و نوشیدنی ها را نیز باید به همان شکل که بزرگسالان استفاده می کنند، مصرف کنند، یعنی به عنوان رفع تشنگی و همچنین پس از غذا و نه به عنوان یک وعده غذایی مستقل.

در 12 ماهگی، توصیه می کنیم که والدین تغذیه نوزاد را از شیر خشک به شیر کامل تغییر دهند. اگر هنوز شیر خودتان را می دهید، این نیز عالی است، اما ما هنوز هم توصیه می کنیم که شیر کامل را در رژیم های غذایی او در این سن معرفی کنید. کودک نوپای شما نیاز به حدود نیم لیتر شیر در طول روز دارد و بیش از این نیز لزوماً بهتر نیست. بسکمک از مادران بچه های خود را برای بررسی های 18 ماهگی نزد پزشک برده و می گویند که می خواهند او را کاملاً از هر نوع شیری بگیرند، زیرا باعث می شود او دیگر چیزی نخورد.

اولین سوال از این خانم ها این است که کودک چقدر شیر کامل در روز می خورد؟ اگر او بیش از مقدار روزانه توصیه شده، شیر بخورد دیگر برای غذا گرسنه نیست. بنابراین باید مقدار شیر او را تنظیم کنید، نه اینکه آن را حذف کنید. اگر او تشنه است، اما به اندازه کافی شیر خورده است، دادن آب مناسب تر است. در رژیم غذایی کودک 1 ساله نیازی به آبمیوه نیست؛ با این حال، اگر شما تصمیم به دادن آن به فرزند خود دارید، مطمئن شوید که از آبمیوه 100 درصد طبیعی که نصف ظرفش را با آب پر کرده اید، استفاده می کنید. مصرف روزانه آبمیوه در هر روز نباید بیش از 120 میلی لیتر باشد.

به طور کلی غذاهای متعادل و میان وعده های سالم را به این شکل ارائه دهید : 2 تا 3 وعده یک چهارم فنجان میوه، 2 تا 3 وعده یک چهارم فنجان سبزی، 2 وعده 30 گرمی یا یک چهارم فنجان گوشت پخته یا پروتئین های دیگر و 4 تا 6 وعده از دانه غلات در روز (1 وعده غلات برابر است با یک چهارم فنجان غلات، یک تکه کوچک نان، یک چهارم فنجان ماکارونی و 2 تا 3 عدد کراکر). توجه کنید بچه ها کمتر از 2 سال نباید دارای رژیم غذایی کم چرب باشند چون برای رشد مغز نیاز به چربی اضافی البته از منابع سالمی مانند شیر، پنیر و تخم مرغ دارند.

برای تغذیه کودک خود الگو، پیشرو و البته به گونه ای منطقی حساس باشید

آیا شما از دسته کسانی هستید که احساس می کنید بهتر است تغذیه کودک خود را تحت نظر کامل داشته باشید؟ اگر این گونه است جای تبریک دارد. شما اکنون می دانید فرزند خردسال شما چقدر باید تغذیه کند، اما به یاد داشته باشید که این رهکردها کلی بوده و نباید وسواس به خرج دهید. لذا خود را با کوچکترین ناسازگاری با برنامه های تغذیه نگران نکنید، زیرا در نهایت خود نوزادان در هنگام غذا خوردن تصمیم می گیرند که کجا متوقف شوند و این مورد نیز از کودک تا کودک متفاوت خواهد بود. از سوی دیگر، اگر آنها هنوز گرسنه باشند، دهانشان را باز می کنند، بنابراین در اندازه های دقیق و توصیه های حداقل و حدبیشتری گیر نکنید. کودک شما سیگنال هایی را برای آنچه که باید انجام دهید به شما نشان می دهد.

همانطور که کودک شما به یک کودک نوپا تبدیل می شود، مهم است که خودتان نمونه های خوبی برای تغذیه سالم او باشید. اگر شما معمولاً نوشابه، شیرینی، دونات، سس مایونز، ساندویچ و پیتزا می خورید، فکر می کنید چه بر سر فرزندتان خواهد آمد؟ پاسخ این است که بعید است یک تغذیه سالم داشته باشد و او هم بیراهه شما را می رود. آموزش اهمیت یک رژیم غذایی سالم و متعادل به همان اندازه مهم است که تحصیل، ورزش و موارد دیگری از این دست که بیشتر مد نظر والدین قرار گرفته است، اهمیت دارند. این درس ها برای همیشه با آنها باقی خواهد ماند و سلایق غذایی مادام العمر آنها را شکل خواهد داد.

از خطر خفگی غفلت نکنید

با اینکه برخی بچه ها حدوداً 2 ساله ممکن است با خوردن غذای جامد مسئله ای نداشته باشند، اما برخی بچه ها زیر 4 سال ممکن است با فهرست غذای جامد زیر خفه شوند، بنابراین در مورد کودک خود بهتر است با متخصص اطفال مشورت کنید:

-سبزیجات خام و میوه های سفت (مگر اینکه برش داده شوند)

-انگور (مگر اینکه له شود)

-هات داگ (مگر اینکه تکه تکه شود)

-ذرت بو داده

-انواع آجیل و دانه

-کره بادام زمینی

رمزگشایی تغذیه نوزادان

احتمالاً شما در مورد دو ماده اسید داکوساهگزانوئیک اسید (DHA) و اسید آراکیدونیک (ARA) چیزهایی شنیده اید. آنها اسیدهای چرب امگا 3 و 6 هستند که رشد مغز و چشم را پشتیبانی می کنند. با اینکه آنها به شکل طبیعی در حال حاضر تنها در شیر مادر موجود هستند، اما بیشتر شیر خشک های نوزاد در بازار امروز نیز حاوی آنها هستند. اما آیا آنها کودک شما را به انیشتین بعدی تبدیل می کنند یا قدرت دید اشعه ایکس را به او می دهند؟ در مقایسه بین شیر مادر و شیر خشک، هیچ شکی وجود ندارد که شیر مادر هنوز هم برتر است و این واقعیتی است که حتی شرکت های سازنده شیر خشک نیز به آن اذعان دارند.

شیر مادر به غیر از ارائه سطوح بالاتری از DHA و ARA، که منجر به مزایای شناختی و بصری بیشتری می شود، محافظت و ایمنی با ارزشی را برای کودک فراهم می کند که هیچ مقدار از هیچ شیر خشکی چنین توانی را ندارد. در مقایسه شیرهای خشک با هم، برخی مطالعات علمی نشان می دهند که احتمالاً برخی از مزایای جزئی و کوتاه مدت شامل بینایی بهتر و نمره های بهتر در آزمون IQ در اثر تغذیه از شیر خشکهای حاوی DHA و ARA در مقایسه با شیر خشکهای سنتی، راحت تر حاصل می شوند. بنابراین، اگر از شیر خشک استفاده می کنید، نسخه های حاوی DHA وARA را در اولویت قرار دهید.

آلرژی های غذایی

در حالی که توصیه های سنتی حاکی از به تاخیر انداختن غذاهای خاصی به بعد از یک سالگی به دلیل پتانسیل آنها برای ایجاد آلرژیهای غذایی است (به عنوان مثال، کره بادام زمینی، تخم مرغ و صدفها)، اما بینش فعلی بر اینست که این توصیه ها در مورد برخی مواد غذایی بی اساس است. در حال حاضر، بیشتر کارشناسان معتقدند که معرفی مواد حساسیت زا ها بین 4 تا 10 ماهگی ممکن است در مقابله با آلرژی های غذایی کمک کند. این موضوع را بهتر است با دکتر مشورت کنید. او می تواند به شما کمک کند تا ویژگی های منحصر به فرد فرزندتان را درک کنید و همچنین می توانید بهترین روش برای معرفی غذاهای بالقوه آلرژیک را مشخص کنید.

هنوز هم لازم است دادن شیر کامل را تا قبل از 1 سالگی انجام ندهید. قبل از این سن، بیشتر بچه ها آن را به خوبی هضم نمی کنند و این می تواند خونریزی روده و کم خونی شدید ایجاد کند. ماست و پنیر به راحتی قابل هضم بوده و کودک می تواند از 6 ماهگی شروع به خوردن آنها کند. استفاده از کمی شیر در پخت و پز نیز خوب است. نکته آخر اینکه از دادن عسل به فرزند خود تا قبل از یک سالگی اکیداً خودداری کنید، زیرا می تواند باعث بوتولیسم نوزاد و مسمومیت حاد غذایی شود.

منبع: جام جم آنلاین

به "نکاتی طلایی شروع غذای کمکی نوزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی طلایی شروع غذای کمکی نوزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید