تصویر وهم انگیز و دیدنی از مرگ یک ستاره غول پیکر

به گزارش اوربیتال نور، دیجیاتو نوشت: این تصویر به جامانده ابرنواختر ولا (Vela Supernova Remnant) را شامل می گردد که از انفجار یک ستاره در 11 هزار سال قبل تشکیل شده است.

تصویر وهم انگیز و دیدنی از مرگ یک ستاره غول پیکر

رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) تصویر خیره کننده جدیدی از به جای مانده ابرنواختر ولا (Vela Supernova Remnant) را به اشتراک گذاشته که به وسیله تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) در رصدخانه پارانال شیلی گرفته شده است. در این تصویر شاهد رشته های درخشانی هستیم که از انفجار یک ستاره در 11 هزار سال پیش به وجود آمده است.

مشخصات ستاره پیش از انفجار

طبق گزارش های موجود، این ستاره پیش از انفجار در خاتمه چرخه زندگی خود، جرمی به میزان حداقل هشت برابر خورشید ما داشته است. بعلاوه در کهکشان راه شیری ما و با فاصله حدود 800 سال نوری از زمین در جهت صورت فلکی بادبان (Vela) قرار داشته است.

برونو لیبوندگوت، ستاره شناس وابسته به ESO درباره این تصویر می گوید: ساختار رشته ای، گازی است که از انفجار ابرنواختری که این سحابی را ایجاد نموده به بیرون پرتاب شده. هنگامی که یک ستاره در فضا گسترده می گردد، ما مواد درونی آن را می بینیم. هنگامی که قطعات متراکم تر وجود دارد، بعضی از مواد ابرنواختر با گاز اطراف خود ترکیب می شوند و بخشی از این ساختار رشته ای را ایجاد می نماید.

از نظر فنی، این تصویر از چندین منظره فراوری شده به وسیله یک دوربین میدان گسترده به نام OmegaCAM ایجاد شده که دارای ظرفیت خیره کننده 268 میلیون پیکسل است. فیلترهای مختلف دستگاه نیز باعث شده تا رنگ های زیبایی در تصویر ایجاد گردد. به طور دقیق تر، این یعنی تصویر رنگی شده و در فضا، احتمالا بقایای این ستاره چندین شبیه به رنگین کمان نیست.

ستاره در پی این ابرنواختر به یک جسم در حال چرخش فوق العاده متراکم به نام تپ اختر تقلیل یافته است. تپ اختر نوعی ستاره نوترونی و یکی از فشرده ترین اجرام آسمانی است و ستاره مورد اشاره، 10 بار در ثانیه می چرخد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "تصویر وهم انگیز و دیدنی از مرگ یک ستاره غول پیکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر وهم انگیز و دیدنی از مرگ یک ستاره غول پیکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید