کاخ ریاست جمهوری هلسینکی، جاذبه ای خاص در فنلاند

به گزارش اوربیتال نور، کاخ ریاست جمهوری فنلاند در گوشه خیابان اسپلانادی (Esplanadi) در شهر هلسینکی قرار گرفته است. عمارت این مجموعه؛ مشرف بر میدان بازار (Market Square) است که یکی از سه مرکز مسکونی رسمی محسوب می گردد که در اختیار مقام ریاست جمهوری کشور فنلاند قرار گرفته است. البته شخص رئیس جمهور در این مجموعه ساکن نیست و از ساختمان های آن به عنوان مراکز اداری و محل اقامت کارکنان نهاد ریاست جمهوری این کشور استفاده شده و بعلاوه بعضی از رویدادهای رسمی نیز در این مجموعه برگزار می گردد.

کاخ ریاست جمهوری هلسینکی، جاذبه ای خاص در فنلاند

تاریخچه کاخ ریاست جمهوری فنلاند

در اوایل سال 1800 میلادی در محلی که بعدها کاخ ریاست جمهوری در آن ساخته شد، یک انبار نمک قرار داشت. در این زمان یکی از سرشناس ترین و پیروز ترین بازرگانان شهر هلسینکی به نام یوهان هنریک هایدنستراخ (Johan Henrik Heidenstrauch) با خرید این منطقه ها، خانه خود را در این محل بنا کرد. طراحی این خانه به وسیله معماری به نام پر گرانستت (Pehr Granstedt) انجام شده و چون به نسبت سایر خانه های متعلق به تاجران آن موقع بسیار بزرگ تر و متفاوت تر بود، بسیار جلب توجه می کرد. خاتمه در سال 1837 میلادی این خانه به طور رسمی به وسیله حاکم نظامی وقت در کشور فنلاند خریداری شد.

در آن موقع تزار روسیه یعنی نیکلای اول نیز از این خانه تماشا نموده و خواهان خریداری و استفاده به عنوان اقامتگاه وی در شهر هلسینکی شد. در فاصله سال های 1843 تا 1845، این قصر و مجموعه مرتبط با آن بازسازی و طی این عملیات، جبهه نوی به مجموعه اضافه شد که شامل یک کلیسای کوچک، تالار ضیافت؛ آشپزخانه و سالن پایکوبی بود. خاندان امپراطوری تا سال 1854 میلادی از این مجموعه استفاده ننموده بودند تا زمانی که در سال 1854 میلادی گراند دوک کنستانتین از آن تماشا نموده و یک ماه در این عمارت اقامت داشت. بر اساس مستندات تاریخی نیز آخرین فردی که از خاندان سلطنتی روسیه در این بنا سکونت کرد، تزار نیکولای دوم بود که در سفر و اقامت یک روزه خود به هلسینکی در سال 1915، در این قصر اقامت داشت.

در طول دوران جنگ جهانی اول از قصر ریاست جمهوری فنلاند به عنوان یک بیمارستان نظامی استفاده می شد و در ادامه پس از استعفای تزار یا همان گراند دوک فنلاند در سال 1917، ساختمان این قصر به عنوان بخشی از مایملک مجلس سنا عایدی. از این تاریخ به بعد و تا زمان جنگ های داخلی فنلاند که منجر به استقلال این کشور شد، از این مجموعه به عنوان مرکز فرماندهی استفاده شده است. در ادامه تاریخ پر فراز و نشیب این مجموعه که روزگاری قصر امپراطوری محسوب می شد، به دفعات آلمانی ها و افسران ارتش فنلاند در آن ساکن شده و در دوره ای نیز پرنس فردریک از آن به عنوان اقامتگاه استفاده نموده و سپس این مجموعه تبدیل به عمارت مربوط به وزارت امور خارجه شد.

همزمان با تصویب قانون اساسی نو فنلاند در سال 1919، این مجموعه به عنوان محل رسمی اقامت رئیس جمهور برگزیده شد؛ در نتیجه و با این تغیر و تحولات، قصر سابق امپراطوری مورد بازسازی وسیع و کلی قرار گرفته و بسیاری از تجهیزات و مبلمان آن که در طول سال های گذشته از این قصر خارج شده بودند، به محل اصلی خود باز گردانده شدند. رؤسای جمهور کشور فنلاند تا سال 1993 میلادی در این قصر سکونت داشتند و امروزه رئیس جمهور در اقامتگاهی موسوم به مانتی نیه می (Mäntyniemi) در غرب شهر هلسینکی ساکن است.

منبع: گردشبان

به "کاخ ریاست جمهوری هلسینکی، جاذبه ای خاص در فنلاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ ریاست جمهوری هلسینکی، جاذبه ای خاص در فنلاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید