چاووش اوغلو: مخالف تحریم ها علیه هر کشوری هستیم، لاوروف: به فرایند آستانه درباره سوریه متعهدیم

به گزارش اوربیتال نور، وزرای خارجه ترکیه و روسیه بعد از ملاقات در شهر سوچی، در نشست خبری مشترک حاضر شده و گفتند که در این ملاقات، درباره مسائل مختلفی از جمله بحران های سوریه، لیبی و شرق مدیترانه تبادل نظر نموده اند.

چاووش اوغلو: مخالف تحریم ها علیه هر کشوری هستیم، لاوروف: به فرایند آستانه درباره سوریه متعهدیم

به گزارش گروه بین الملل اوربیتال نور، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز (سه شنبه) در سوچی با سرگئی لاوروف همتای روسی خود ملاقات کرد.

لاوروف به عنوان سخنران اول در این نشست گفت درباره مسائل مختلفی از جمله پروژه های مشترک، روابط مالی و همکاری های نظامی در مسائل منطقه ای تبادل نظر نموده اند.

وی تصمیم آمریکا برای تحریم ترکیه را غیرقانونی خوانده و گفت واشنگتن کوشش می نماید منافع بازیگران آمریکایی را در منطقه حفظ کند.

وزیر خارجه روسیه با استقبال از مشارکت ترکیه در طرح خاتمه دادن به درگیری ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت به همکاری ها در این زمینه ادامه می دهند.

لاوروف با بیان اینکه درباره شرایط منطقه غرب آسیا و کشور سوریه با چاووش اوغلو رایزنی نموده، شرح داد: توافق شد که حرکت در راستا فرایند مذاکرات آستانه ادامه پیدا کند.

وی همچنین اضافه نمود: ما درباره لیبی و عادی سازی شرایط در این منطقه با استفاده از نیرو های متعدد صحبت کردیم.

وزیر خارجه ترکیه به عنوان سخنرانی بعدی در این نشست گفت: ما درباره مسائل مختلفی که منافع مشترک ما هستند تبادل نظر نموده و در حال برنامه ریزی برای امضای تفاهمنامه های بیشتر با طرف روسی هستیم.

چاووش اوغلو با اشاره به رایزنی با لاوروف درباره مسائل منطقه ای و بین المللی، گفت: همکاری با مسکو، ثمره خود را در قره باغ، لیبی و مدیترانه نشان داد.

وی همچنین اضافه نمود که ترکیه و روسیه سند مشترکی برای فراوری واکسن ویروس کووید19 امضا کردند.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه آنکارا کوشش می نماید روابط با مسکو را ارتقا دهد، گفت: ما با روسیه درباره مسائل منطقه ای و بین المللی موضع مشترکی داریم.

وزرای خارجه روسیه و ترکیه سپس به سوالات چند نفر از اوربیتال نور پاسخ دادند.

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره تحریم های آمریکا علیه ترکیه و روسیه، گفت: تحریم های غرب هیچ تاثیری روی تبادل نظر ها و همکاری های ترکی-روسی ندارند.

چاووش اوغلو نیز به این سوال اینگونه جواب داد: ما مخالفت تحریم ها علیه هر کشوری هستیم... ما بار ها تاکید نموده ایم که این تحریم ها غیرقانونی هستند. همچنین باور داریم تحریم ها علیه ایران، غیرقانونی هستند و یک تصمیم سیاسی اشتباه بودند.

وی ضمن اشاره به تحریم آمریکا علیه ترکیه به دلیل خرید سامانه پدافند موشکی از روسیه، توضیح داد: اختلاف نظر درباره اس-400 را می توان به وسیله تبادل نظر حل کرد... روابط ما با روسیه، جایگزین روابط ما با ناتو و اتحادیه اروپا نیست.

سوال بعدی درباره بحران لیبی بود که وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: هر طرف در لیبی (طبرق و طرابلس) ضامن هایی دارند که به توافق آتش بس متعهد هستند... ترکیه و روسیه برای ایفای نقش مثبت در لیبی همکاری می نمایند.

لاوروف همچنین تاکید نمود که بازیگران خارجی در بحران لیبی نیز باید از قطعنامه های سازمان ملل درباره این کشور تبعیت نمایند.

وزیر خارجه ترکیه نیز در این باره گفت: دیدگاه ما مبتی بر تقویت آتش بس در لیبی است. ما بر مبنای توافقات صورت گرفته در لیبی هستیم و کسی حق ندارد از ما بخواهد از آنجا برویم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چاووش اوغلو: مخالف تحریم ها علیه هر کشوری هستیم، لاوروف: به فرایند آستانه درباره سوریه متعهدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاووش اوغلو: مخالف تحریم ها علیه هر کشوری هستیم، لاوروف: به فرایند آستانه درباره سوریه متعهدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید