نسخه تولیدکنندگان انرژی خاورمیانه برای توسعه تجدیدپذیرها

به گزارش اوربیتال نور، واژه صفر خالص این روزها که برخی از اقتصادهای غربی در جهت کاهش آلایندگی حرکت می نمایند زیاد شنیده می گردد، اما در منطقه خلیج فارس که قطب فراوری نفت دنیا به شمار می رود، صفر خالص بیشتر یک واژه مفهومی است.

نسخه تولیدکنندگان انرژی خاورمیانه برای توسعه تجدیدپذیرها

به گزارش اوربیتال نور، عربستان سعودی به تازگی متعهد شده است تا سال 2060 انتشار آلایندگی در این کشور را به صفر برساند. بزرگترین فراورینماینده نفت دنیا با این وعده، جا پای همسایه منطقه ای خود امارات متحده عربی می گذارد که گام را فراتر از این گذاشته و متعهد شده است تا سال 2050 به سطح کربن خنثی برسد. سبز شدن بزرگترین فراورینمایندگان سوختهای فسیلی دنیا پارادوکس به نظر می رسد اما دولتهای منطقه خلیج فارس طرز فکر دیگری دارند. زمان بندی اعلام این تعهدات در آستانه برگزاری کنفرانس اقلیمی COP26 تصادفی نیست.

در این که اقتصادهای مذکور قصد دارند جریان نفت را برای آینده قابل پیش بینی ادامه دهند جای بحثی نیست چرا که یک واقعیت مالی غیرقابل اجتناب برای آنها و برای امنیت انرژی دنیای است. با این حال تغییر محسوسی در لحن آنها دیده می گردد و دولتهای نفتی ثروتمند عضو اوپک نه تنها ضرورت سبز شدن را به عنوان یک واقعیت گریزناپذیر با اکراه می پذیرند بلکه فعالانه گامهایی برای این منظور برمی دارند. این اقدامات در آستانه کنفرانس COP26 اوج گرفته است.

ابعاد تصمیمات سبزی که در منطقه خلیج فارس اعلام می شوند هر هفته توسعه بیشتری پیدا می نماید. به عنوان مثال عربستان سعودی متعهد شده است بزرگترین نیروگاه هیدروژن سبز دنیا را تا سال 2026 راه اندازی کند که تماما از منابع تجدیدپذیر استفاده می نماید. ابوظبی به عنوان میزبان کنفرانس COP28 اعلام شده که نخستین بار برای این منطقه محسوب می گردد و نشانه تغییر شرایط است. واضح است که منطقه خلیج فارس انتظار دارد موضع سبزتر در بلندمدت مثمرثمر واقع گردد. با این حال لزوما به معنای آن نیست که کشورهای منطقه خلیج فارس منافع نفتی خود را به حاشیه خواهند برد.

در تصمیم متفاوتی و تاثیرگذار، برخی از شرکتهای ملی نفت در حال یکپارچه کردن تامین انرژی تجدیدپذیر در مقیاس گسترده با فعالیتهایشان هستند. ممکن است این مسئله متضاد به نظر برسد اما مدل جدیدی را برای شرکتهای نفتی برای سبز شدن بایجاد می نماید. شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) هفته گذشته توافقی را با شرکت آب و برق امارات (EWEC) برای تامین 100 درصد از احتیاج انرژی خود از منابع تجدیدپذیر یا هسته ای امضا کرد. به این ترتیب عمده تامین انرژی این شرکت از منابع کم کربن خواهد بود.

توسعه یک مدل کوتاه تا میان مدت که در آن گذار انرژی می تواند به همراه فراوری هیدروکربن اتفاق بیافتد برای چشم اندازهای مالی دنیای اساسی است. ادامه کمبود انرژی در اروپا، چین و حتی آمریکا نشان داد که اختلاف بزرگی بین استراتژیهای گذار انرژی در سازمان توسعه و همکاری مالی وجود دارد و اکثرا انرژی خورشیدی و بادی را هدف می گیرند.

اما واقعیت این است که هیدروکربن ها همچنان ستون فقرات سیستم مالی و انرژی دنیای می مانند. با این حال مجوزهای فراورینمایندگان نفت برای فعالیت تحت فشار شدیدی قرار گرفته است و فعالان، سرمایه گذاران و سیاستمداران در سراسر دنیا خواهان سلب سرمایه گذاری از سوختهای فسیلی هستند. در مجموع گزینه های پیش روی شرکتهای نفتی بین المللی محدود است اما شرکتهای ملی نفت مانند ادنوک فضای بیشتری برای وفق یافتن دارند.

استفاده از تجدیدپذیرها نه تنها انتشار آلایندگی مربوط به فراوری هیدروکربن را خنثی می نماید بلکه همزمان فرصتهای توسعه فراوری تجدیدپذیر در سراسر دنیا را افزایش می دهد. یکپارچه سازی تجدیدپذیرها گام مهمی به سمت زنجیره فراوری نفت و گاز با آلایندگی صفر است. همکاری ادنوک با فراورینمایندگان تجدیدپذیر بزرگ در داخل امارات متحده عربی اتفاق جدیدی نیست. این شرکت حمایت مستقیم برای شماری از پروژه های تجدیدپذیر را وعده داده است و جدیدترین اقدام این شرکت، ابعاد این حمایت را توسعه می دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، استفاده از ترکیبی از انرژی خورشیدی و هسته ای ادنوک را تامین نماینده بزرگ محصولات نفت و گاز کم کربن می سازد. در سناریوهای تجارت آینده، فراورینمایندگان نفت و گاز با کمترین انتشار کربن، منفعت خواهند برد زیرا مقدار انتشار کربن به عامل بزرگتری در هسته انجام کسب و کار تبدیل می گردد. در آستانه کنفرانس COP26 به نظر می رسد بزرگترین فراورینمایندگان هیدروکربن دنیا نسخه خاص خود از گذار انرژی را پیش رو می گذارند که تحت آن نفت و تجدیدپذیرها می توانند کنار هم سر نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نسخه تولیدکنندگان انرژی خاورمیانه برای توسعه تجدیدپذیرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه تولیدکنندگان انرژی خاورمیانه برای توسعه تجدیدپذیرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید