نجات جانِ قره سو به 1500 میلیارد تومان بند است!

به گزارش اوربیتال نور، خبرنگاران/کرمانشاه مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به آلودگی رودخانه قره سو، ورود فاضلاب انسانی را منشا اصلی آلودگی این رودخانه اسم کرد و اضافه کرد: آنطور که مسئولان آب و فاضلاب می گویند 1500 میلیارد تومان برای راه اندازی تصفیه خانه و جلوگیری از ورود فاضلاب انسانی به قره سو ضروری است.

نجات جانِ قره سو به 1500 میلیارد تومان بند است!

فریدون یاوری در گفت و گو با اوربیتال نور با اشاره به آلودگی بالای رودخانه قره سو گفت: این رودخانه که از سراب روانسر نشات می گیرد، وارد شهر کرمانشاه شده و در حالیکه می توانست به برترین فرصت گردشگری شهر و محلی برای زیست انواع آبزیان تبدیل گردد، متاسفانه به خاطر ورود فاضلاب عملا به یک منبع آلودگی تبدیل شده است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه اضافه کرد: در سالهای گذشته پساب صنایع هم به این رودخانه وارد می شد که آلودگی هایی بسیاری هم برای رودخانه و هم برای آبزیان آن به همراه داشت، طوری که درسالهای گذشته با صید ماهی از این رودخانه اصطلاح ماهی نفتی -به خاطر آلودگی های صنعتی که وارد رودخانه می شد- باب شده بود.

یاوری گفت: خوشبختانه با پیگیری های بسیار در چندسال گذشته پساب عمده این صنایع تصفیه می گردد و بعضی هم حوضچه های خاکی تعریف نموده اند و تنها در مواقعی که سیلاب حادث گردد احتمال ورود پساب آنها به داخل رودخانه قره سو وجود دارد. البته پیگیر هستیم این صنایع هم سیستم تصفیه فاضلاب نصب نموده تا از آلودگی های احتمالی پیشگیری گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده منبع آلودگی رودخانه قره سو ورود فاضلاب انسانی به این رودخانه است، گفت: هم اکنون 65 درصد فاضلاب انسانی شهر کرمانشاه وارد این رودخانه می گردد.

یاوری اظهار داشت: خشکسالی های اخیر هم که موجب کاهش دبی رودخانه شده در افزایش آلودگی های آن بی تاثیر نیست.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه مهمترین راه چاره برطرف آلودگی رودخانه قره سو را راه اندازی تصفیه خانه کرمانشاه و جلوگیری از ورود فاضلاب انسانی به این رودخانه دانست و اضافه کرد: در این زمینه مکاتبات بسیاری با شرکت آب و فاضلاب اجرا شده و آنها کمبود اعتبار را دلیل اصلی عدم راه اندازی پروژه تصفیه خانه اسم نموده اند.

یاوری اضافه کرد: آنطور که مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان می گویند، برای راه اندازی تصفیه خانه کرمانشاه اعتباری بالغ بر 1500 میلیارد تومان ضروری است تا فاضلاب کرمانشاه بصورت کامل تصفیه شده و از ورود فاضلاب به قره سو جلوگیری گردد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه یادآور شد: در حال حاضر تنها 35 درصد فاضلاب شهر کرمانشاه تصفیه می گردد و برای تصفیه 65 درصد مابقی احتیاج به راه اندازی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه است.

وی اضافه کرد: مسئولان شرکت آب و فاضلاب اعلام نموده اند که این اعتبار فعلا قابل تامین نیست و ما هم نتیجه این مکاتبات را به سازمان محیط زیست منعکس نموده ایم.

یاوری گفت: در کنار پیگیری موضوع راه اندازی تصفیه خانه، مکاتبات بسیاری با شرکت آب منطقه ای جهت برخورد با چاه های غیرمجاز داشته ایم، چرا که حفر چاه در نزدیکی رودخانه بر دبی آب رودخانه اثر می گذارد و باید با این مسئله برخورد لازم صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نجات جانِ قره سو به 1500 میلیارد تومان بند است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نجات جانِ قره سو به 1500 میلیارد تومان بند است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید