روستای کندوان تبریز کجاست؟

به گزارش اوربیتال نور، روستای کندوان تبریز در 62 کیلومتری جنوب غربی تبریز و 22 کیلومتری جنوب اسکو (اسکو) در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته. از منظر معماری، کندوان یک شاهکار است. معماری بومی روستای کندوان صخره ای است، این روستا به خاطر ویژگی معماری صخره ای و بافت مخصوص آن در لیست آثار ملی کشور ثبت شده. روستای کندوان یکی از سه روستای صخره ای دنیا است و همین موضوع مجذوب کنندهیت این روستا و تماشای بافت آن را مجذوب کننده تر نموده. در روستای کندوان هنوز مردم محلی ساکن هستند و شما در سفر به تبریز و روستای کندوان می توانید جاری بودن زندگی در این روستا را ببینید و از این نظر یک استثناست. سه روستای صخره ای دیگر در دنیا مانند روستای کندوان وجود دارد؛ یکی کاپادوکیه ترکیه و دیگری داکوتا در آمریکا. کندوان روستایی است که در دل صخره و سنگ بنا شده. خانه ها هرمی شکل هستند و برای دام ها نیز حفره هایی در سنگ ها بنا شده است.

روستای کندوان تبریز کجاست؟

درباره روستای کندوان

روستای کندوان منطقه ای صخره ای و مسکونی است که سکونت در آن حدود 800 سال قدمت دارد. کندوان در عین حال منطقه ای ییلاقی است. روستای کندوان هم اکنون حدود 700 نفر سکنه دارد و یکی از جاذبه های گردشگری بی نظیر آذربایجان شرقی است. کندوان و صخره ای آن حاصل آتشفشان های کوه سهند بوده که صدها سال قبل رخ داده و حاصلش امروز بعد از سکونت مردم بومی در آن شده روستای صخره ای کندوان. اغلب گردشگران در سفر به تبریز مبهوت تماشای این روستای خاص با معماری جذابش می شوند. چشمه آب معدنی کندوان نیز یکی از جاذبه های این روستای 6 هزار ساله محسوب می گردد. آب این چشمه با کمترین درصد سنگینی برای درمان بیماری های کلیوی بسیار مفید است.

پیدایش روستای کندوان

پیدایش روستای کندوان حاصل فعالیت های آتشفشانی کوه سرفراز سهند در روزگاران بسیار قدیم است. حاصل فوران های سهند امروز تبدیل به صخره هیا مخروطی شکلی شده که بومیان و محلی های این منطقه با خالی کردن داخل آنها و استفاده از سنگ به عنوان سازه اصلی، بناهایی شگفت انگیز خلق نموده اند. این صخره های دوکی شکل در روستای کندوان در کنار هم قرار گرفته اند و گاه مخروط های جفتی یا جدا جدا را در فاصله ای کم می بینید. نه فقط اتشفشان سهند بلکه در طی سالها بارش باران و فرسایش مواد مذاب در اثر باد و بوران شرایط روستای کندوان رابه شکل امروزی درآورده است. در شرق و انتهای روستا به خاطر وجود تپه های مرتفع کران ها بلندتر و سالم تر به جای مانده در حالیکه کران های ورودی روستا کم ارتفاع تر هستند. روستای کندوان در طول تاریخ پر فراز و نشیبش از حمله مغول هم در امان نمانده و می گویند اهالی روستای حیله ور بعد از حمله مغول ها به فکر خالی کردن کران ها می افتند تا در دل آنها زندگی نمایند و از حمله مغول در امان باشند. زندگی در داخل کران ها، اهالی را هم از حمله مغول و هم از باد، بوران و سرما حفظ می کرد.

معماری خانه های کندوان چطور است؟

معماری کندوان به شکل مخروطی است و مصالح اصلی ساخت بنا سنگ است. کران های کندوان معمولا دو یا سه طبقه هستند هر چند کران های 4 طبقه هم دیده می گردد. راه ارتبایط به طقات بالاتر در خانه های کندوانبه وسیله پلکان بیرونی کران است. طبقه همکف اکثرا اصطبل بوده و طبقات دوم و سوم معمولا برای زندگی استفاده می شده. جنس پنجره های خانه های روستایی کندوان از چوب است و از آنجایی که صخامت طقات زیاد است امکان ایجاد نورگیر در طبقه اول کران نیست و معمولا در طبقات بالایی پنجره و نورگیر ایجاد شده است. بعضی کران ها که دارای طبقه چهارم هستند معمولا مردم محلی به عنوان انبار از آنها استفاده می نمایند. خانه های صخره ای کندوان علت دیگری بر مهارت ایرانیان است در معماری.

چطور به روستای کندوان برویم؟

برای تماشای روستای سنگی کندوان می توانید همراه تور تبریز با اوربیتال نور همسفر شوید. در اغلب تورهای تبریز، بازدید از جاذبه گردشگری تبریز مانند روستای کندوان در برنامه سفر در نظر گرفته شده است. از تبریز تا کندوان حدود یک و نیم ساعت راه هست. ابتدا باید به طرف اسکو یکی از شهرهای آذربایجان شرقی حرکت کنید سپس به وسیله همان جاده اسکو سهند یا راستا میلان - چای کنار و کندوان خود را روستای کندوان برسانید. در بین راه تا رسیدن به کندوان اسفنجان و کهنمو را رد خواهید کرد تا به کندوان برسید. روستای سنگی هیله ور از توایع آذربایجان شرقی هم در بین راستا هست که می توانید از آن هم تماشا کنید. علاوه بر اینها در اسکو می توانید سوار مینی بوس هایی شوید که راهی کندوان هستند.

اقامت در کنار روستای کندوان

برای اقامت در نزدیکی روستای کندوان و دسترسی آسان به کندوان و تماشای منظره روستا، می توانید در هتل لاله کندوان که مجهز و البته خاص هست اقامت کنید. خاص بودن هتل لاله کندوان به خاطر معماری هتل است که از همان روستای صخره ای کندوان الهام گرفته شده.

برترین زمان برای تماشای کندوان چه وقت است؟

روستای صخره ای کندوان در منطقه ای سردسیر واقع شده بنابراین سفر به این منطقه در زمستان توصیه نمی گردد چون معمولا روستای کندوان پوشیده از برف است و دمای هوا بسیار پایین. بنابراین بهتر است شش ماه دوم سال را بریا بازدید از روستای کندوان انتخاب کنید. فصل مناسب سفر به آذربایجان شرقی و البته تماشای کندوان می تواند از اواخر خرداد تا خاتمه شهریور باشد. البته تماشای روستیا کندوان زمانی که پوشیده از برف است منظره ای اعجاب آور است. اگر سرما و البته دشواری راستا در زمستان تا رسیدن به روستای کندوان، مانعی برای شما نیست؛ تمام فصول سال برای سفر به کندوان عالیست.

گردآوری و تنظیم: تحریریه اوربیتال نور

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "روستای کندوان تبریز کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای کندوان تبریز کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید