راهنمای آموزش گام به گام برگزاری کلاس های مجازی
به گزارش اوربیتال نور، اساتید دانشگاه آزاد اسلامی می توانند در آموزش گام به گام تمام مسائل فنی مربوط به آموزش را حل نمایند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری اوربیتال نور، ورود اساتید به کلاس های مجازی کمی با دانشجویان فرق دارد. از آنجائیکه تعداد زیادی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی درگیر کلاس های الکترونیکی هستند در این مطلب آموزش های ضروری به اساتید ارائه شده است.
اساتید برای نصب نرم افزارهای مورد احتیاج بر روی سیستم رایانه، باید ابتدا نرم افزار Connect Adobe، نصبب گردد. نرم افزار مرورگر FireFox نیز به طور کامل نصب شده و پس از اطمینان از بسته بودن مرورگر FireFox، می توان نرم افزار Player Flash را نیز نصب کرد.
باید توجه داشت که باید در مرحله خاتمهی نصب نرم افزار Player Flash، گزینه عدم به روز رسانی اتوماتیک را انتخاب کرد چرا که ممکن است در هنگام فرایند استفاده از سامانه آموزش مجازی، این نرم افزار به طور اتوماتیک به روزرسانی شده و با تغییر نسخه نرم افزار، مسائلی در اجرای برنامه ایجاد گردد.
در مورد دستگاه موبایل نیز ضروری است تنها دو نرم افزار مرورگر FireFox و نرم افزار Connect Adobe که از مرکز دانلود مخصوص موبایل برداشته شده است نصب گردد.
مرورگر مناسب برای استفاده در سامانه آموزش مجازی
با توجه به مسائل متعدد مرورگرهای دیگر از جمله مرورگر Chrome Google، که ممکن است تنها با تنظیمات فنی خاص در مورد کوکی ها و یا معرفی دستی آدرس سامانه و رفع ایرادات مربوط به شناسایی میکروفون قابل اسبتفاده باشد، تاکید می گردد که حتما از مرورگر FireFox در استفاده از سامانه آموزش مجازی استفاده گردد. علاوه بر دستگاه رایانه، این نکته به ویژه در هنگام استفاده از دستگاه موبایل، بسیار ضروری خواهد بود.
تنظیمات لازم در مرورگر Chrome Google
همانبور که گفته شد، تاکید می گردد در اسبتفاده از سامانه آموزش مجازی، از مرورگرFireFox استفاده گردد ولی اگر به دلایل خاص کاربر متمایل به استفاده از مرورگرChrome Google باشد، ضروری است بعضی از امکانات این مرورگر که به دالیل امنیتی به صورت پیش فرض غیر فعال شده، فعال گردد. به عنوان مثال اگر در هنگام اجرای سامانه آموزش مجازی با خطای Flash روبرو شبویم باید با انتخاب گزینه secure Not در قسمت فوقانی خطا، وارد بخش settings Site شده تا تنظیمات لازم انجام گردد.
پس از ورود به بخش settings سایت گزینه Flash را پیدا نموده و حالت آن را از Block ،به حالت Allow تبدیل می کنیم. پس از بستن پنجره تنظیمات، در زیر خط آدرس فوقانی پنجره خطا، گزینه Reload اضافه می گردد که با انتخاب آن، وارد برنامه خواهید شد.
یکی دیگر از ایرادات متداول در مرورگرChrome Google، عدم شناسایی میکروفون دستگاه رایانه است. در این حالت در هنگام تست میکروفون در کلاس که در بخش های بعد شرح داده خواهد شد، هیچ میکروفونی در بخش میکروفون های شناسایی شده مشاهده نخواهد شد. در این حالت نیز مشابه مورد قبل بعد ازورود به بخش settings Site زیرگزینه access plugin Unsandboxed را پیدا نموده و به حالت Allow تبدیل و در خاتمه مانند قسمت قبل گزینه Reload را اجرا می کنیم.
نکات مهم در مورد نرم افزارهای دستگاه موبایل
به دلیل کامل نبودن منوهای آموزشی و مسائل ساختاری در فونت فارسی، استفاده از دستگاه موبایل جهت برگزاری کلاس توسط اساتید به هیچ عنوان توصیه نمی گردد. در مورد دیگر شرکت نمایندگان در کلاس نیز علاوه بر محدودیت منوهای موجود در نرم افزار نصب شده در دستگاه موبایل، امکان نمایش کلاس های ضبط شبده قبلی نیز به وسیله دستگاه موبایل میسر نخواهد بود. با توجه به موارد ذکر شده، در صورت ضرورت استفاده از دستگاه موبایل جهت شرکت در کلاس، نرم افزارهای زیر باید نصب و مورد استفاده قرار گیرد. در دستگاه موبایل با سیستم اندروید باید Android: CM Browser (Android) یا FireFox (Android)مرورگر و Adobe Connect (Android) نصب گردد. همچنین در دستگاه موبایل با سیستم IOS Aloha Browser (IOS) ,مرورگر و Adobe Connect (IOS)نصب گردد.
حل مسائل نرم افزاری با کنترل سیستم از راه دور
در صورتیکه به هر دلیل، نصب و استفاده از نرم افزارهای اشاره شده در دستگاه رایانه کاربران، مسائل فنی نامعینی داشته باشد که با رعایت نکات اشاره شده در این بخش نیز رفع نگردد، کاربر می تواند با دانلود نرم افزار AnyDesk از مرکز دانلود و نصب آن بر روی دستگاه رایانه خود، ضمن هماهنگی با پشتیبان فنی مربوطه، ID نشان داده شده بعد از اجرای برنامه AnyDesk را برای پشتیبان ارسال تا پشتیبان به صورت کنترل از راه دور، به دستگاه رایانه کاربر دسترسی پیدا کند.
ورود به سامانه آموزش مجازی
به منظور ورود به سامانه آموزش مجازی، ضروری است طبق مراحل زیر اقدام گردد آدرس سامانه آموزش مجازی Lmsmap.iauec.irاست. انتخاب استان مورد نظر، انتخاب واحد مورد نظر، ورود نام کاربری و رمز ورود از مراحل بعدی است.
نام کاربری و رمز و رود اساتید، کد ملی آنها بوده که تاکید می گردد پس از ورود برای اولین بار به صفحه شخصی سامانه، رمز عبور تغییر داده گردد.
بخش های اصلی صفحه شخصی استاد
صفحه شبخصبی استاد شامل بخش های لیست درس های نیمسال جاری، راهبری، تنظیمات و تقویم می گردد. در بخش درس های من، لیست دروس نظری و نظری-عملی استاد به همراه معینه مربوطه، ارائه شده است. در زیر نام هر درس، نام ابتاد درس یا نام پشتیبان های واحد که دسترسی به درس مورد نظر برای آنها باز است، ذکر شده است.
به منظور رعایت امنیت ورود به سامانه، تاکید می گردد که کاربر پس از اولین ورود به سامانه، نسبت به تغییر رمز ورود خود اقدام کند. برای تغییر رمز ورود، می توان در قسمت پنجره تنظیمات و ورود به بخش تنظیمات معینات فردی من ، گزینه تغییر رمز ورود را انتخاب تا پنجره مربوط به معرفی رمز جدید باز گردد.
مدیریت امور مربوط به درس پس از انتخاب یکی از دروس مورد نظر، صفحه اختصاصی درس انتخابی باز شده که با استفاده ار آن می توان به کلاس مورد نظر وارد یا مدیریت بعضی از امور مربوط به کلاس را به صورت آفلاین انجام داد. در این صفحه، نام و معینه درس و فایل های یاری درسی قابل دانلود برای دانشجویان نشان داده شده است.
ورود به کلاس یا مشاهده کلاس های ضبط شده
به منظور ورود به کلاس و یا مشاهده کلاس های ضبط شده قبلی، می توان با انتخاب معینه درس که عموما با Class Main معین شده است، به محیط مربوطه وارد شد.
ورود جهت تشکیل کلاس یا نمایش کلاس های ضبط شده
پس از ورود به محیط اشاره شده، می توان با انتخاب گزینه پیوستن به کلاس، وارد کلاس مجازی به صورت آنلاین شد یا در قسمت جلسات ضبط شده، جلسات بر گزار شده قبلی که به صورت اتوماتیک ضبط شده است را مشاهده کرد. ورود به کلاس مجازی دارای محدودیت زمانی نسبت ولی تاکید می گردد که تمامی کلاسهای آموزشی الزاما باید طبق برنامه زمانی اصلی انتخاب واحد برگزار گردد تا اولا در مورد حضور و غیاب استاد و دانشجو خللی ایجاد نگردد و همچنین به دلیل تداخل احتمالی دروس دانشجویان و مشکل هماهنگی با دانشجویان در مورد تغییر ساعت کلاس، مسئله ای ایجاد نگردد. ولی برگزاری کلاس های جبرانی، در صورت هماهنگی قبلی با دانشجویان در ساعت های توافقی بلامانع است.
همانطور که قبلا گفته شد، نمایش جلسات ضبط شده با استفاده از دستگاه موبایل امکان پذیر نیست و حتما باید از دستگاه رایانه استفاده گردد به دلیل محدودیت موجود، در حال حاضر نمایش جلسات ضبط شده قبلی برای دانشجویان، تنها از ساعت 20 شب الی 8 صب امکان پذیر است.
کنترل حضور در سامانه و ارتباط با دانشجویان کلاس
به منظور کنترل حضور و ارتباط با دانشجویان کلاس مورد نظر، گزینه شرکت نمایندگان را از پنجره راهبری انتخاب گردد.
پس از انتخاب گزینه شرکت نمایندگان در درس مورد نظر، صفحه ای شامل لیست استاد، دانشجویان و پشتیبان های معرفی شده برای درس مورد نظر نمایش داده می گردد که امکانات مختلفی جهت گزارش گیری و ارسال پیغام یا یادداشت به دانشجویان وجود دارد. با استفاده از فیلترهای فوقانی صفحه می توان با انتخاب معینه در س، مدت زمان غیر فعال بودن (بر حسب روز)، نوع لیست (خلاصه یا با جزئیات) و نقش اعضا (استاد، دانشجو و اعضای دیگر)، معینات و شرایط حضور و مراجعه اعضا به صفحه مرتبط با درس منتخب را مشاهده کرد.
برای ارسال پیغام یا یادداشت خصوصی یا مشترک، می توان با انتخاب افراد منتخبب (با تیک زدن مربع کنار اسامی) یا انتخاب کل افراد (با گزینه انتخاب همه)، به وسیله منوی مربوطه وارد محیط درج پیغام یا یادداشت شد. گفتنی است که ارسال پیغام و یادداشت می تواند با انتخاب دامنه مورد نظر، در سطوح خصوصی، کلاس یا سایت انجام گیرد.
پس از درج پیغام یا یادداشت در محیط ویرایشگر مربوطه، با پیش نمایش متن های تنظیم شده و اطمینان از صحت آن، ارسال پیغام یا یادداشت انجام گرفته و بلافاصله افراد دریافت نماینده پیغام یا یادداشت، متن مورد نظر را در صفحه شخصی خود در سامانه آموزشی مجازی خواهند دید.
درج منابع و فعالیت های جدید در کلاس
در صورت احتیاج به ارائه منابع مختلف آموزشی و یاری آموزشی مختلف مربوط به یک کلاس درسی که قابلیت دانلود توسط دانشجو را داشته باشد، می توان پس از ورود به صفحه درس مربوطه، از پنجره تنظیمات و در بخش مدیریت درس، گزینه آغاز ویرایش را انتخاب کرد. در این حالت، در زیر گزینه معینه درس، گزینه جدیدی تحت عنوان اضافه نمودن یک فعالیت یا منبع اضافه می گردد که با انتخاب آن، صفحه جدیدی برای درج منابع جدید باز خواهد شد. این منابع می تواند به صورت کتاب یا فایل در صفحه درس مربوطه درج گردد که برای استفاده دانشجویان قابل نمایش و با روشهای مختلف قابل دانلود است.
اضافه نمودن یک فایل به عنوان منبع درسی
با انتخاب گزینه فایل می توان فایل های مورد نظر را به عنوان یک منبع درسی به درس اضافه نمود. این فایل می تواند فایل های تدریس شده در کلاس یا فایل های یاری آموزشی دیگر باشد.
فایل های مورد نظر می تواند شامل فایل های PDF ،Word ،Point Power، Flash، فیلم، صوت، تصویر، فایل های خروجی نرم افزارهای تخصصی و دیگر فایل های یاری آموزشی باشد.
فایل های مورد نظر برای درج در این قسمت باید حجمی کمتر از 20 مگابایت داشته باشند. اضافه نمودن فایل به صفحه مربوطه می تواند با انتخاب فایل از آدرس مورد نظر در دسبتگاه رایانه و یا با استفاده از Drag کردن یا کشیدن فایل از محل ذخیره به ناحیه معین شده انجام گردد.
اضافه نمودن یک کتاب به عنوان منبع درسی
با انتخاب گزینه کتاب میتوان یک منبع چند صفحه ای شامل فصل های مختلف و زیرفصل ها را در قالب معینات یک کتاب در درس درج کرد. برای درج کتاب که علاوه بر متن می تواند شامل فایل های چندرسانه ای هم باشد، نمایش متن های طولانی را می توان با شکستن آنها به چند قسمت ثبت کرد.
چیدمان بخش های اصلی در صفحه کلاس(Layout)
صبفحه اصلی کلاس مجازی در ابتدا به صورت پیش فرض از Pod های اصلی مانندDocumentod Share ، Attendees و Chat تشکیل شده است. به چیدمان اینPod ها در کنار هم Layout گفته می گردد که این چیدمان بر اساس احتیاج، قابل کم یا زیاد شدن و نیز قابل جابجایی است و به علاوه امکان ذخیره آنها به عنوان یک Layout جدید نیز وجود دارد.
کنترل میکروفون و سیستم پخش صوت استاد
به منظور آغاز کلاس باید میکروفون استاد فعال گردد. در این حالت با اسبتفاده از منوی فوقانی می توان آن را فعال یا غیر فعال کرد. بطور مشابه فعال و غیر فعال کردن سیستم پخش صوت، دوربین(فعلا غیرفعال است) و دسترسی های تعریف شده برای استاد نیز از طری این آیکون ها قابل انجام است. در هنگام عدم احتیاج به صحبت استاد و یا زمان استراحت بین کلاس، حتما میکروفون استاد و دیگر شرکت نمایندگان نیز Mute گردد.
نمایش یادداشت یا اطلاعیه در کلاس
به منظور قرار دادن یک متن ثابت و قابل ویرایش همچون یادداشت ها و اطلاعیه هایی مثل تاخیر در برگزاری کلاس، برگزاری آزمون، تاریخ کلاس های جبرانی، آدرس سایت خاص و ...، از Notes به عنوان یکی از Pod های مهم استفاده می گردد. پس از باز کردن محیط Notes که می توان از منوی Pods آن را انتخاب و از این محیط در کلاس مجازی استفاده کرد.
اشتراک صفحه وایت برد در کلاس
با انتخاب این گزینه یک صفحه Whiteboard در کلاس باز می گردد که استاد می تواند با ابزار موجود ضمن ترسیم اشکال و درج متن های شرحی، نسبت به تدریس دروس خاص اقدام کند. علاوه بر امکان ترسیم اشکال، خطوط و دیگر المان های ترسیمی در اندازه و رنگهای مختلف، می توان با ماوس یا ترجیحا قلم نوری، در این محیط به صورت نوشتار دست نویس نیز به تدریس پرداخت.
ضبط و کنترل جلسات کلاس برگزار شده
با توجه به احتمال فراموشی اساتید محترم در مورد ضبط کلاس در سامانه آموزش مجازی، پس از ورود و پیوستن به کلاس، ضبط کلاس به صورت اتوماتیک انجام گرفته و با خروج از کلاس Metting End عملیات ضبط خاتمه می یابد. به منظور بررسبی معینات و مدیریت بعضی از امور خاص مربوط به جلسات برگزار شده، می توان با ورود به بخش Meeting در منوی فوقانی و انتخاب گزینه Information Meeting Manage ،وارد صفحه مدیریت اطلاعات جلسات کلاس شد و با انتخاب گزینه Recordings جلسات ضبط شده مورد نظر را حذف کرد.
با توجه به احتمال اشتباه در حذف اطلاعات و امکان ایجاد مشکل در سیستم نرم افزاری کاربر، این اقدام حتما با همکاری پشتیبان ها انجام گردد.
نحوه ورود به کلاس به عنوان مهمان
اگر به هر دلیلی، افراد متفرقه (دانشجو یا استاد) به غیر از استاد، پشتیبانان و یا دانشجویان تعریف شده در کلاس، متقاضی شرکت در کلاس مجازی باشند، می توانند صرفا با نظر مثبت و تایید استاد درس و به عنوان مهمان جهت ورود به کلاس مجازی مورد نظر اقدام نمایند
انتهای پیغام/4040/
منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا