بی بهره بودن 80 درصد مردم جهان از داشتن آسمان تاریک

به گزارش اوربیتال نور، خانی گفت: اولین پارک های آسمانی در سال 2009 در کشور آمریکا افتتاح شد که هم اکنون 80 درصد مردم جهان از داشتن آسمان تاریک بی بهره هستند.

بی بهره بودن 80 درصد مردم جهان از داشتن آسمان تاریک

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی اوربیتال نور، معصومه خانی دانش آموخته اختر فیزیک در برنامه هفته جهانی فضا که به صورت مجازی در صفحه سازمان فضایی در حال برگزاری است، اظهار کرد: با توجه به شعار زنان در فضا امیدواریم اتفاقات خوبی در این حوزه در کشور رقم بخورد. گردشگری فضاپایه عنوانی کلی است که دو نوع گردشگری فضا پایه وجود دارد. نوع اول گردشگاه های فضاپایه در کره زمین و نوع دوم گردشگاههای فضاپایه خارج از زمین و در کره های دیگر مثل کره ماه و مریخ است.

او اضافه کرد: دست یافتن به تکنولوژی رفتن به ماه و بهره برداری از آن برای بشر بسیار جالب است، زیرا در زمان های گذشته رفتن به ماه نوعی قدرت نمایی بوده اما امروزه نگاه بشر به معادن موجود در کره ماه است. گردشگاه های فضاپایه در زمین انواع مختلفی دارند که یکی از نوع های خاص آن پارک های آسمان تاریک است.

خانی ادامه داد: داستان گردشگاه های فضاپایه در زمین از جایی آغاز می گردد که بشر متوجه می گردد علاوه بر آلودگی صوتی، آلودگی هوا و آلودگی غذایی، نوع دیگری از آلودگی وجود دارد که روی سلامت و زیست بوم طبیعت اثرات مخربی دارد که آن آلودگی نوری است.

او اعلام کرد: باتوجه به اینکه آلودگی نوری که روی انسان ها، حیوانات و گیاهان تاثیر دارد بسیاری از کشور ها کوشش می نمایند تا حمایت نمایند از نحوه استفاده از نورهای مصنوعی و سازمان آی دی اف که به یاری آن این نورها به وجود می آیند.

دانش آموخته اختر فیزیک با اشاره به سازمان آی دی اف گفت: سازمان آی دی اف سازمانی است که برای حمایت از طبیعت آسمان طبیعت زمین به وجود آمده است. حمایت از آسمان به گونه ای است که از قسمت هایی که تاریک هستند حمایت و کنترل می نمایند. یکی از کارت های سازمان جهانی آی دی اف این است که مناطقی که در جهان آسمان صافی از نظر آلودگی دارند شناسایی نموده و پارک هایی را با عنوان پارک های آسمان پاک در کشور های مختلف طراحی و می سازند.

او با اشاره به ویژگی های پارک های آسمان پاک اظهار کرد: پارک های آسمان پاک مناطقی هستند که اغلب وسیع بوده و خارج از شهرها هستند و آلودگی نوری بسیار کمی دارند. یکی از اهداف بزرگ این پارک ها نگاه به آینده است که کشورهای چین، کره و آمریکا در این حوزه نگاه بسیار خوبی به جلو دارند. متاسفانه 80 درصد مردم جهان از داشتن آسمان تاریک بی بهره هستند. با توجه به شهر سازی های غیرقانونی، آسمان پرستاره یک رویای دست نیافتنی در حال حاضر برای مردم شده است.

خانی در سرانجام توضیح داد: اولین پارک های آسمانی در سال 2009 در کشور آمریکا افتتاح شد و دومین پارک های آسمانی پاک در اروپا طراحی و ساخته شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بی بهره بودن 80 درصد مردم جهان از داشتن آسمان تاریک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی بهره بودن 80 درصد مردم جهان از داشتن آسمان تاریک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید