چامسکی: کرونا کاملا شناخته شده بود ، خیانت بعضی نظام های سیاسی غرب عامل بحران است

به گزارش اوربیتال نور، نوآم چامسکی با بیان اینکه در دنیا اطلاعاتی برای پیشگیری از همه گیری کووید-19 وجود داشت، بحران کرونا را ناشی از خیانت نظام های سیاسی بویژه غربی به اطلاعاتی دانست که از آن مطلع، اما به آن بی توجه بودند.

چامسکی: کرونا کاملا شناخته شده بود ، خیانت بعضی نظام های سیاسی غرب عامل بحران است

به گزارش گروه بین الملل اوربیتال نور، شبکه الجزیره در گزارشی به اظهارات نوآم چامسکی نظریه پرداز آمریکایی اشاره نمود که بر امکان جلوگیری از همه گیری کرونا تاکید داشت.

براساس این گزارش، چامسکی با انتقاد از واکنش آمریکا به گسترش ویروس کرونا در این کشور و هشدار درخصوص وقوع جنگ هسته ای، اظهار داشته که گرمایش زمین پس از انتها این بیماری همه گیر باقی خواهد ماند.

این زبان شناس و نظریه پرداز آمریکایی هشدار داده به محض انتها شیوع کرونا، تهدید های جنگ هسته ای و گرمایش کره زمین بیش از پیش آشکار می گردد.

چامسکی با تاکید بر اینکه براساس اطلاعات در دسترس در جهان، امکان پیشگیری از همه گیری این بیماری ویروسی وجود داشت، اضافه کرد: کرونا کاملا شناخته شده بود.

وی گفت: در اکتبر سال 2019 (آبان 98)، درست پیش از شیوع بیماری، یک شبیه سازی با عنوان رویداد 201 در مقیاس عظیم به میزبانی مرکز امنیت سلامت جان هاپکینز و همکاری مجمع جهانی اقتصاد و بنیاد بیل و ملیندا گیتس انجام شد. اما هیچ کاری پس از آن انجام نگرفت و در نتیجه بحران کنونی به دلیل خیانت نظام های سیاسی به اطلاعاتی است که از آن مطلع، اما به آن بی توجه بودند.

چامسکی در ادامه اظهارات خود شرح داد: در 31 دسامبر (10 دی)، چین به سازمان بهداشت جهانی (WHO) از علائمی مانند ذات الریه با منشا ناشناخته خبر داد. یک هفته بعد، بعضی دانشمندان چینی نوعی ویروس کرونا (تاجدار) را شناسایی و سپس اطلاعاتی را دسته بندی نموده و در اختیار جهان قرار دادند. تا آن موقع، ویروس شناسان و بعضی دیگر که زحمت خواندن گزارش های سازمان جهانی بهداشت را برعهده داشتند، می دانستند که نوعی ویروس کرونا وجود دارد که باید با آن مقابله کند. اما آیا آن ها کاری انجام دادند؟ بله، بعضی از آن ها وارد عمل شدند.

چین، کره جنوبی، تایوان و سنگاپور شروع به انجام کار هایی کردند و به نظر می رسد که تقریبا توانستند نخستین مراحل بحران اوج بحران کرونا را در کنترل خود بگیرند.

بدترین واکنش ها در مقابله با کرونا

چامسکی در ادامه شرح می دهد که روش آماده سازی غرب برای مقابله با این بحران با کشور های دیگر متفاوت بود؛ در اروپا تا حدودی، این رخ داده است. آلمان از ظرفیت تشخیصی اضافی برخوردار بود و توانست با روشی بسیار خودخواهانه عمل کند و نه به وسیله یاری به سایر کشور ها بلکه مهاری عاقلانه و منطقی داشته باشد.

اما کشور های دیگر کرونا را نادیده گرفتند. بدترین کشور اروپایی انگلیس بود و در این میان آمریکا بدترین واکنش ها را به کرونا در سطح جهانی داشت.

با شروع گسترش کرونا در ایالات متحده دونالد ترامپ اظهار داشت که هیچ بحرانی وجود ندارد و کووید-19 دقیقا همانند آنفلوانزاست؛ اما روز بعد گفت، این یک بحران وحشتناک است و من در همه این مدت آن را می دانستم. روز دیگر ترامپ تاکید نمود که ما باید مشاغل را از سر بگیریم، زیرا من باید در انتخابات پیروز شوم. حتی فکر کردن به اینکه جهان در دست افرادی اینچنینی اداره می گردد، تکان دهنده است.

چامسکی در ادامه اظهاراتش در مورد شیوع گسترده کرونا گفت: یکی از پیامد های مثبت همه گیری کووید-19 این است که شاید مردم به این فکر نمایند که چه نوع جهانی را می خواهند.

وی گفت: پیش از این در گذشته معین شده بود که همه گیری ها بسیار محتمل هستند، اما دست کم گرفته می شدند. همانگونه که پس از شیوع ویروس سارس نزدیک به 15 سال پیش، احتمال شیوع دوباره چنین ویروسی می رفت.

استبداد و سواستفاده شرکت های دارویی

چامسکی اعلام کرد: آزمایشگاه ها در سراسر جهان می توانند به محض شیوع این دست ویروس ها برای برای محافظت در برابر بیماری های احتمالی ناشی از ویروس کرونا وارد عمل شوند، اما چرا اینچنین نکردند؟ سیگنال های بازار اشتباه بود.

شرکت های دارویی در این میان مقصرند. ما سرنوشت خود را به استبداد های خصوصی موسوم به شرکت های داروسازی سپرده ایم که هیچ احساس مسئولیتی در برابر عموم مردم ندارند. در واقع برای آن ها فراوری لوسیون بدن بسیار سودآورتر از یافتن واکسنی است که می تواند در برابر شیوع بیماری های اینچنینی از جان انسان ها محافظت کند.

طبق آخرین آمار منتشر شده، بیماری کووید-19 تا به امروز بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر را مبتلا نموده و نزدیک به 60 هزار نفر نیز در اثر این بیماری جان باخته اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چامسکی: کرونا کاملا شناخته شده بود ، خیانت بعضی نظام های سیاسی غرب عامل بحران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چامسکی: کرونا کاملا شناخته شده بود ، خیانت بعضی نظام های سیاسی غرب عامل بحران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید