دوپینگی به نام تیتراژ

به گزارش اوربیتال نور، شاید تا قبل از شنیدن موزیک هیچی نمی شه بسیاری با خواننده ای به نام بابک افرا آشنا نبودند. خواننده ای که با یک موزیک انرژی مثبت توانست در فضای مجازی حسابی شناخته گردد و مخاطبان بسیاری را به سمت خود بکشاند و این سوال را ایجاد کند خواننده چنین آهنگ پرانرژی و پر از موج مثبتی چه کسی است؟

دوپینگی به نام تیتراژ

عامیانه خواندن و همذات پنداری نزدیک در شعر و ترانه های افرا باعث شده تا هر آنچه می خواند به دل مخاطب بنشیند و شاید همین موضوع یکی از رمزهای موفقیت این خواننده باشد؛ موفقیتی که در حال حاضر شاهد آن است حضور و دعوت در برنامه های پرمخاطب و همچنین خواندن تیتراژ برنامه هایی که این روزها مخاطب های قابل توجهی دارند از جمله مواردی است که می توان آنها را از موفقیت های این خواننده جوان برشمرد.

برای همین هم با او به گفت وگو نشستیم تا از فعالیت هایش با صدا و سیما و خواندن تیتراژ برنامه های همچون خانه ما و سیم آخر بگوید.

خوانندگی را از چه زمانی آغاز کردید؟

من از سال ها قبل در حوزه موسیقی فعال بودم و کارهایی مثل آهنگسازی و خوانندگی انجام می دادم اما در آن موقع کار پرمخاطبی نساخته بودم تا این که قطعه هیچی نمیشه فراوری شد. ترانه، آهنگسازی و خوانندگی آن را خودم انجام دادم. این قطعه خیلی زود جا افتاد و مخاطب خودش را پیدا کرد. به نظرم به دلیل فضای شاد و امیدبخشی هایی که داشت، مردم جذبش شدند و خدا را شکر بازخوردهای مثبت رقم خورد و این آهنگ توانست مخاطب های زیادی را به سمت خود جلب کند. همین تک آهنگ موجب شد تا نام من هم به عنوان خواننده پاپ در میان مردم و رسانه ها مطرح گردد. البته این اتفاق بیشتر در فضای غیررسمی و مجازی اتفاق افتاده بود و هنوز اسم آثار و خودم به گوش عموم مردم نخورده بود اما باعث شد که پایم به تلویزیون باز شد. به این ترتیب من در برنامه اتفاق آهنگ هیچی نمی شه را اجرا کردم و بعد کم کم حضور جدی تری در رسانه ملی پیدا کردم.

پس تلویزیون نقش پررنگی در شناخته شدن شما به عنوان یک خواننده داشت؟

بله البته بعد از هیچی نمی شه در قشر کمی از مردم شناخته شده بودم اما اینها همه طیف جامعه را دربرنمی گرفت. مخاطب سایت های موسیقی و مواردی از این دست اصلا قابل مقایسه با تلویزیون نیست. به همین خاطر حضورم در برنامه اتفاق و چند برنامه تلویزیونی دیگر تاثیر بسیار زیادی در شهرت من داشت و باعث شد بخش ها و گروه های مختلف مردم مخاطب کارهای من شوند.

به نظر شما در حال حاضر انتشار آلبوم باعث شهرت خواهد شد یا برگزاری کنسرت یا خواندن تک آهنگ هایی که بر سر زبان ها می افتد؟

انتشار آلبوم وقتی می تواند باعث شهرت گردد که از قبل آن خواننده به شهرت رسیده باشد و به اصطلاح یک سرمایه اجتماعی اولیه برای خودش داشته باشد. این سرمایه اجتماعی معمولا از تک آهنگ های خوب یا کارهای رسانه ای مختلف به وجود می آید و اگر قبل از آن که شناخته شده باشی، بخواهی آلبوم عرضه کنی با شکست روبرو خواهی شد. برای همین بسیاری از خواننده ها با توجه به چنین تجربه ها و شناختی که دارند ابتدا چند تک آهنگ منتشر می نمایند و سپس وارد عرصه فراوری آلبوم خواهند شد.

آیا خواندن در تلویزیون هم توانسته به میزان محبوبیت و شناخته شدن شما اضافه کند؟

بله، حتماً همین طور است. چون علاوه بر خواندن و حضور در برنامه های تلویزیونی توانستم خواننده تیتراژ برنامه پرمخاطبی مانند خانه ما و سیم آخر هم باشم و شناخته شده تر از قبل هم شده ام. مسأله این است که میزان مخاطب تلویزیون با هیچ رسانه دیگری قابل مقایسه نیست. همه اقشار را هم در برمی گیرد و وقتی وارد چنین رسانه ای می َشوی، می توانی مطمئن باشی که صدا و اثرت به گوش بسیاری از مردم جامعه از هر جنس و قشری رسیده است.

خواندن تیتراژ در برنامه های مختلف مانند خانه ما و سیم آخر تا چه میزان شما را شناخته شده و محبوب نموده است؟

خیلی تأثیر زیادی داشت. چون هردوی اینها برنامه های پرمخاطب هستند. موسیقی هایی که در این دو برنامه ساخته و اجراشده، بسیار متناسب با فضای برنامه است. برای همین هم با استقبال خوبی روبرو شد. همین موسیقی ها هستند که می توانند باعث شوند یک خواننده مشهورتر ازآنچه هست، بگردد. البته این موضوع مختص به بابک افرا و خواننده هایی که در این نسل فعالیت می نمایند، نیست. در نسل های قبل تر هم چنین موضوعی کامل رواج داشته و بسیاری از خوانندگان نسل های گذشته نیز که الآن در قله های موسیقی پاپ قرارگرفته اند همه آنها با تیتراژ خواندن آغاز کردند و بعد از آن که حسابی در میان مردم معروف و شناخته شدند، سراغ آلبوم و برگزاری کنسرت رفتند.

آیا در خواندن تیتراژ بین خواننده ها و تهیه نمایندگان موسیقی باندبازی یا رقابت وجود دارد؟

من اسمش را باندبازی نمی گذارم. اما به خاطر اهمیتی که خواندن تیتراژ برنامه ها دارد، طبیعتاً خواننده ها و تهیه نماینده ها خیلی دوست دارند بتوانند برنامه های پرمخاطب یا سریال هایی که مخاطب را پای تلویزیون می نشاند تیتراژ آن برنامه ها را در دست داشته باشند. کما این که برنامه هایی همچون ماه عسل یا برنامه های دیگر که تیتراژهای خاصی داشت و همواره باعث شهرت خواننده های مختلف می شد ازاین دست برنامه ها هستند. حکایت سریال های پرمخاطب هم همین است و برای همین هم تهیه نماینده برای شان بسیار مهم است تا بتوانند هم یک تیتراژ جذاب برای سریال یا برنامه شان داشته باشند و هم برای شان مهم است خواننده خوبی را برای تیتراژی که در نظر دارند، انتخاب نمایند. در طرف مقابل خواننده ها هم دوست دارند آثارشان روی کارهای پرمخاطب باشد و به شهرت شان بیش از گذشته اضافه نمایند.

چند وقت پیش هم قطعه ای از شما به نام رفیق منتشر شد که زیر نظر مرکز موسیقی سازمان صداوسیما بود و حال و هوای خوب، نوستالژی، شاداب و جذابی داشت. این موسیقی چطور بود؟ فضایی که دارد به فضای خود شما نیز نزدیک است؟

بله، بعد از تغییراتی که در دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا سیما صورت گرفت، جلساتی را با آقای دکتر نراقیان و مدیر مرکز فراوری آقای دکتر بی آزار داشتم و قرار بر این شد که در ژانر اجتماعی با نگاه طنز آغاز به فراوری کنیم. کار رفیق با الهام دریافت از مقوله ایران همدل به سفارش مرکز موسیقی سازمان در دستور کار نهاده شد. قرار بر این شد با توجه به بیماری کرونا و بحث یاری کردن مردم به همدیگر که می تواند حتی یک لبخند هم باشد را فراوری و منتشر کنیم. بعد از جلسات متعدد به شعر و ملودی کار رسیدم که شکر خدا کار خوبی شکل گرفت. با ایده پردازی هایی که ازسوی مرکز فراوری موسیقی سازمان شد کار تصویربرداری و ساخت کلیپ با دوست خوبم مهران علوى که جا داره ازش مجددا تشکر کنم آغاز و نهایتا همین کاری که دیدید فراوری و پخش شد که مورد توجه مردم نهاده شد و با استقبال روبرو شد. ما در دوره ای هستیم که مردم شرایط خوبی ندارند و نیاز به رفاقت و همیاری و یاری به یکدیگر دارند و این موسیقی هم بر همین مبناست. خدا را شکر این محتوای ویدئویی هم با فضای آهنگ تناسب و تطبیق داشته و برای همین هم باعث شد در فضای مجازی با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو گردد. بعد از این اتفاق خوب و حس خوبی که از مخاطب به ما و مرکز موسیقی و سرود منتقل شد ، قرار شد هر ماه یک کار با مضامین اجتماعى و با همین سبک و سیاق به سفارش مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما فراوری و پخش کنیم. به نظرم جامعه به چنین آثار و محتوایی نیاز دارد. این مدل کارها روحیه مردم را بالا می برد و باعث تزریق امید می گردد.

ضمیمه قاب کوچک روزنامه اوربیتال نور

منبع: جام جم آنلاین

به "دوپینگی به نام تیتراژ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوپینگی به نام تیتراژ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید